Recension av Evil Dead

År: 1981
15/5 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
U
nder tonåren gick jag igenom en skräckperiod där jag i princip bara tittade på skräck. Det slank in lite annat ibland också men jag hade faktiskt väldigt svårt för andra genrer än just skräck just då. Jag minns en gång då jag befann mig på ICA Maxi (jag befann mig ofta där för att köpa VHS-filmer på den tiden) och en gång hittade jag en film jag aldrig hade hört talas om tidigare - Sam Raimis "Evil Dead" från 1981. På omslagets baksida uttryckte man sig i vagaste laget när det gäller vad filmen handlar om men däremot deklarerade man att självaste Stephen King lär ha kallat "Evil Dead" den mest skrämmande filmen han någonsin sett och det räckte för att göra mig sugen på att se den och därför köpte jag den.

Handlingen kretsar kring Ash (Bruce Campbell, som gör sin sannolikt bästa roll och det här är för övrigt en av de mest kända rollerna han gjor); som ska åka på semester tillsammans med sina bästa vänner. Men istället för att sätta sig på första planet till ett tropiskt paradis så beger sig de fem ungdomarna ut till en gammal övergiven stuga ute i skogen.

De hinner knappt parkera bilen innan mystiska saker börjar hända. En hammock på altanen slår mot husväggen hela tiden men så fort Ash ska öppna dörren så slutar det. Lite senare stannar en klocka helt plötsligt då en av tjejerna sitter och tecknar och sekunder senare förlorar hon kontrollen över ena armen och börjar teckna något konstigt. Men till en början rycker de bara på axlarna åt alltihop och sen är det inget mer med det.

Men på kvällen när ungdomarna sitter och umgås så öppnar sig plötsligt ingången till källaren av sig själv. I tron att det är något djur som är i farten så bestämmer sig killarna för att gå ner i källaren för att undersöka saken. De hittar inget djur eller någon levande varelse över huvud taget i källaren. Däremot hittar de en bandspelare och en konstig gammal bok.

Ash blir fascinerad av boken och tillsammans med tjejerna sätter de sig sen för att lyssna på kassetten som finns i bandspelaren. På kassetten är det en man som talar och rösten berättar att boken är skriven med blod och inbunden med människohud. Efter att ha läst ur boken hade mannens fru blivit besatt av en demon.

Längre fram på kassetten läser mannen en av besvärjelserna i boken och det leder till att tjejerna i stugan blir besatta av demoner och snart börjar en kamp på liv och död. Och snart är det upp till Ash att besegra ondskan.

Sam Raimi har både skrivit och regisserat "Evil Dead", som både är en av 80-talets bästa filmer och en av de bästa splatterfilmerna som någonsin gjorts. Filmen har även resulterat i två uppföljare, en remake och en TV-serie.

Stugan i filmen har existerat i verkligheten och fanns i Morristown i Tennessee. I sin självbiografi påstår Bruce Campbell att stugan brunnit ner. Sam Raimi påstår att han själv brände ner stugan efter att inspelningen var färdig. Ingen vill dock berätta var stugan ska ha funnits men hela stugan har dock inte gått förlorad - skorstenen lär finnas kvar.

Stygga-Vargen 0 har röstat
Switchblade 10 har röstat