Recension av Farligt experiment

År: 2001
24/6 2018
Recenserad av Stygga-Vargen
J
ag har alltid gillat TV-filmer och jag anser faktiskt att det är en underskattad konstform - man ska inte jämföra det med "vanliga" filmer för TV-film är en sak för sig och det finns faktiskt en hel del guldkorn när det gäller filmer gjorda för TV. Jag vet inte exakt hur många TV-filmer jag sett men det jag har hunnit plöja igenom ganska många nu och en av mina favoriter är Farligt experiment från 2001, som jag såg på TV för en massa år sen och nu har jag äntligen lyckats få tag på denna film på DVD och det var väldigt roligt att få se den igen.

Handlingen kretsar kring forskaren Edward (Chad Lowe) och hans fru Kim (Kelly Rutherford). Kim har fått ärva ett gammalt hus av en släkting hon inte visste att hon hade - den delen av släkten har alla ständigt hållit tyst om av någon anledning - och paret bestämmer sig för att flytta in i kåken, som behöver rustas upp en aning.

Nere i källaren hittar de ett gammalt porträtt av en kvinna som bott i huset en gång i tiden men Kim vet inte vem hon är. Edward vill ta upp målningen ur källaren och hänga upp den i något av rummen, vilket Kim protesterar mot men han gör det ändå en dag när han är ensam hemma.

Medan de ännu är i källaren så råkar Edward skära sig på något och får ett sår på armen. Därefter hittar han något annat intressant i källaren - någon mögelliknande svamp som han inte kan identifiera. Lite av detta råkar han få i såret och det får smärtan att försvinna och såret att läka snabbt.

Edward fascineras av upptäckten han gjort och bestämmer sig för att ta med det till labbet för att försöka ta reda på vad det är och vad man kan använda det till. Efter att ha testat det på råttor kan man konstatera att möglet kan bota Alzheimers och därför framställer han ett läkemedel av det och sen sätter han ihop ett forskarteam tillsammans med några kollegor - i hemlighet ska de testa läkemedlet på sig själva och detta får oanade konsekvenser.

Den här filmen är väldigt spännande och faktiskt även ganska otäck. Chad Lowe, Kelly Rutherford och Sean Patrick Flanery gör väldigt bra ifrån sig. Jag vågar påstå att det här är en väldigt bra och välgjord film som definitivt är sevärd. Filmen är baserad på en bok av Robin Cook men den har jag tyvärr inte läst, men jag skulle gärna vilja göra det.

Denna film kom år 2001 men enligt IMDb så släpptes den här filmen först i februari 2009 här i Sverige men jag såg den på TV flera år tidigare - jag vet inte exakt vilket år det var men var under början av 00-talet.

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen