Recension av Flygande farmor

År: 2001
10/5 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
D
et här var en av de första danska filmerna jag såg. En sömnlös natt under början av sommarlovet satt jag uppe och tittade på TV och hamnade på Canal + precis när "Flygande farmor" började och jag bestämde mig för att titta på den. Jag fastnade för den direkt och jag har sett den många gånger sen dess.

Handlingen kretsar kring en liten flicka vid namn Eva (Olivia Fuglsang-Laviana som inte medverkat i något mer än just "Flygande farmor" samt en TV-film som kom ett par år senare). Det är sommarlov och Eva vill åka på semester men det går inte eftersom att hennes föräldrar är alltför upptagna med sina arbeten - hennes pappa arbetar på en flygplats och hennes mamma är pilot och arbetar för samma flygbolag.

Eva har en farmor också (Jytte Abildstrøm som varit aktiv som skådespelerska sen mitten av 1950-talet men verkar ha tagit det lite lugnt på den fronten på senare år). Evas pappa har lyckats få farmor inlagd på ett mentalsjukhus - detta eftersom att farmor gillar att klä ut sig till jultomte medan hon springer omkring och letar efter en man vid namn Åge, som hon påstår är Evas farfar. Problemet är att ingen utom farmor verkar ha träffat Åge och farmor har aldrig kunnat bevisa att Åge verkligen existerar.

En dag bestämmer sig Eva för att rymma hemifrån och hon tar bussen till mentalsjukhuset, där hon ganska galant lyckas hjälpa farmor att rymma. Då tar en lång resa sin början och Eva får sin semester, samtidigt som farmor tar tillfället i akt att leta efter Åge - och hon får hjälp av Eva. Samtidigt börjar Evas föräldrar att leta efter dem.

Det här är en tokrolig och underhållande familjefilm med bra skådespelare och mycket bra musik. Samma sommar som jag såg filmen på TV så åkte jag till Danmark och i en skivaffär där hittade jag en CD med musiken från filmen och den köpte jag naturligtvis, och den skivan har jag kvar än idag - en av ytterst få CD-skivor som jag har kvar (jag har gått över till vinyl och sålt merparten av min CD-samling).

Även om filmen kanske inte är något mästerverk så är den ändå väldigt bra och jag tycker det här är en av de bättre danska filmerna som gjorts.

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen