Betyg idag: 1 208 Besökare idag: 4 262

År: 2017
21/3 2018
Recenserad av Stygga-Vargen
S
kräckfantast som jag är så håller jag ständigt utkik efter både gamla och nya filmer som jag missat och nu har en bekant precis tipsat mig om en ny film som jag faktiskt aldrig hört talas om tidigare – Get Out. När jag satte på filmen så kände jag i princip inte till någonting av handlingen så jag hade inga förväntningar alls, men jag tycker faktiskt att det här är en av de bättre skräckisarna som gjorts på senare år och jag kan absolut tänka mig att se den fler gånger.

Handlingen kretsar kring Rose (Allison Williams), en ljushyad kvinna som i några månader haft ett romantiskt förhållande med en afroamerikansk man vid namn Chris (Daniel Kaluuya). De har alltid haft det bra tillsammans och nu tycker Rose att det börjar bli dags att Chris får träffa hennes familj, något som Chris åtminstone till en början är lite tveksam till men han går ändå med på det.

På en fredag beger de sig till Roses föräldrar, som bor i ett ensligt hus där närmsta granne finns på andra sidan av en sjö, och de ska spendera hela helgen där. Roses föräldrar, Missy (Catherine Keener) och Dean (Bradley Whitford), brukar anordna en stor fest en gång om året och festen ska ske denna helg - vilket Rose inte kände till.

Missy är psykolog och tar emot patienter hemma och när det visar sig att Chris är rökare - vilket Missy inte tycker om - så bestämmer hon sig för att hypnotisera honom så att han blir av med sitt rökbegär. Behandlingen fungerar och nu kan Chris inte ens titta på en cigarrett utan att må illa.

Gästerna kommer och festen drar igång. Chris märker dock väldigt snabbt att en del personer beter sig ganska konstigt - exempelvis så byter en gäst plötsligt personlighet, får ett utbrott och skriker åt Chris att han ska bege sig därifrån fortast möjligt. Chris bestämmer sig dock för att stanna kvar en stund till för att se hur saker och ting utvecklar sig och snart inser han varför Rose blivit tillsammans med honom och varför han blivit inbjuden till festen.....

Vill man ha en skräckfilm som innehåller en massa blod och splatter så ska man leta på annat håll för det finns knappt nånting sånt i den här filmen - ett par scener är väl lite äckliga men de är ändå ganska harmlösa om man jämför med vissa andra filmer - men bevisligen kan skräckfilmer vara otäcka utan att innehålla en massa blod och Get Out är ett bra exempel (andra exempel är Stanley Kubricks klassiker The Shining och Murnaus mästerverk Nosferatu). Detta är mer psykologisk skräck och filmen är både spännande och välgjord och dessutom väldigt oförutsägbar. Skådespelarna gör också ett väldigt bra jobb. Gillar man skräckisar med mycket mystik så rekommenderar jag denna.

Inspelningen av denna film tog 28 dagar och från början var det tänkt att Eddie Murphy skulle spela Chris men man ansåg sen att han var lite för gammal för den rollen.

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen