Betyg idag: 2 060 Besökare idag: 5 791

Recension av Gul gul gul är vår undervattningsbåt

Regissör: George Dunning
År: 1968
29/8 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
D
et känns lite onödigt att gå in på vilka The Beatles är så det tänker jag inte göra men jag har gillat deras musik i ganska många år nu. De gjorde några filmer också och av dessa har jag sett tre men en av dem minns jag inte så mycket av. Min favorit bland deras filmer kom 1968 och är i min mening en av de bästa tecknade filmerna någonsin - Gul, gul, gul är vår undervattningsbåt.

Filmen utspelar sig i ett magiskt land som heter Pepperland, där alla älskar musik och alla lever i harmoni. En dag invaderas landet av de musikhatande Blå Elakingarna och en stor flygande handske som vill ta bort musiken i landet och förvandla befolkningen till sten.

En kapten vid namn Fred lyckas rymma från Pepperland och tar sig till England i en gul ubåt. Där träffar han The Beatles och ber dem om hjälp men att återvända till Pepperland är lättare sagt än gjort och de stöter på en hel del faror längs vägen.

Den här filmen är ganska mångbottnad och den är både psykedelisk, rolig, underhållande och lite spännande. Den mästerliga musiken och det faktum att filmen är ofantligt snyggt tecknad gör ju inte saken sämre. Genom filmens gång får man höra en hel del klassiska Beatles-låtar och en del av dessa låtar hör till Beatles bästa.

År 2009 meddelade Disney och Apple att de planerade en datoranimerad remake av filmen men den blev aldrig av - år 2011 bestämde man sig för att slopa det projektet. Hade man släppt en remake så hade jag antagligen sett den även om jag sannolikt föredragit originalet.

En uppföljare till denna film med titeln "Strawberry Fields Forever" har även varit på tal och man spelade faktiskt in hela 10 minuter av den filmen men det var också allt.

Stygga-Vargen 0 har röstat

The Mole People
Tin Man
Carrie
Cannibal Holocaust
Gul gul gul är vår undervattningsbåt
Psycho
Super Mario Bros.