Betyg idag: 2 106 Besökare idag: 6 758

År: 1975
25/11 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
U
nder början av 00-talet såg jag min första skräckfilm och för mig blev det början på en skräckperiod som kom att vara i flera år och under den perioden upptäckte jag filmer som än idag tillhör mina absoluta favoriter. Ett år fick jag en VHS i julklapp av min pappa med en film jag hade hört talas om men aldrig sett - Steven Spielbergs klassiker Hajen från 1975, som jag klassar som en av de bästa och mest välgjorda skräckfilmerna någonsin. Och jag klassar det även som en av Spielbergs bästa filmer. Jag tror jag har kvar VHS:en någonstans men den tittar jag inte på längre då jag har filmen på Blu-ray numer.

Filmen utspelar sig under en varm och solig sommar på ön Amity, som lever på turismen och det är främst stranden som lockar folk från alla håll och affärerna brukar gå som allra bäst under nationaldagsfirandet och givetvis planerar man att slå på stort även denna sommar. Strax innan semestersäsongen börjar på allvar så börjar en livsfarlig haj att hålla till i närheten av stranden och attackerar en badande kvinna.

Trots det som hänt så bestämmer sig borgmästaren Larry Vaughn (Murray Hamilton) och några lokala affärsmän för att ändå hålla stranden öppen för säsongen som vanligt med motiveringen att det är för öns bästa.

Snart börjar hajen att attackera fler människor och snart anländer hajexperten Matt Hooper (Richard Dreyfuss), som undersöker en haj som man lyckats fånga in och döda - och han kan snabbt konstatera att det är fel haj man gett sig på. Snart ger sig Matt, fiskaren Quint (Robert Shaw) och polischefen Martin Brody (Roy Scheider) ut på havet för att lokalisera och ta itu med hajen men uppdraget är väldigt svårt och dessutom otroligt farligt.

Det här är en av skräckgenrens stora klassiker och den ledde till Spielbergs stora genombrott. I skrivande stund har Hajen 42 år på nacken och man kan lugnt säga att den har åldrats med värdighet; den är fortfarande väldigt välgjord, spännande och otäck. Och skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig. Musiken av John Williams är ett plus i kanten.

Man snickrade ihop tre mekaniska hajar för filmen och tillverkningen av dessa hajar kostade sammanlagt 750.000 dollar. Att hajarna är fejk syns dock faktiskt inte; de är så pass välgjorda att jag faktiskt trodde att det var riktiga hajar när jag såg filmen första gången och hade jag inte vetat att de var konstgjorda så hade jag inte kunnat gissa det än idag. Och merparten av filmen är filmad med handkameror men det märker man inte heller av.

Denna film har fått några uppföljare också men de ska man helst undvika. Ettan är ett mästerverk och en klassiker men uppföljarna är bara pinsamt dåliga.

Stygga-Vargen 0 har röstat
connya 13 har röstat