Betyg idag: 1 365 Besökare idag: 6 042

År: 2004
7/7 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
D
e sju böckerna om Harry Potter har resulterat i åtta filmer (den sjunde boken filmades i två delar) och år 2004 kom filmen Fången från Azkaban som är den tredje delen i serien. Till skillnad från de två föregående filmerna så är denna regisserad av Alfonso Cuarón (De vises sten och Hemligheternas kammare regisserades av Chris Columbus) men att det är en ny regissör som ligger bakom den tredje filmen märker man inte så mycket av, bortsett från att Fången från Azkaban kanske inte innehåller riktigt lika mycket humor som de två första filmerna.

Harry Potter (Daniel Radcliffe) bor fortfarande hos familjen Dursley, som han avskyr. Dursleys ska få besök av en släkting och under besökets gång så tappar Harry humöret och använder sig av magi, trots att han egentligen inte får göra det utanför Hogwartz innan han blivit myndig. När Harry sen ska bege sig till skolan för sitt tredje år där så tror han att han kommer hamna i klistret på grund av det han gjort, men det gör han inte.

Både under resan till Hogwartz och när Harry väl är framme så hör han ständigt talas om en skurk vid namn Sirius Black (Gary Oldman) som precis rymt från fängelset Azkaban - något som ingen annan har lyckats med tidigare. Det sägs att Sirius har samarbetat med Voldemort och att det var Sirius som förrådde Harrys föräldrar för Voldemorts räkning. Man tror att Sirius är på väg till Hogwartz och att han är ute efter Harry, men är Sirius verkligen den folk tror att han är? Och vad är det för mörka krafter som ständigt förföljer Harry?

Filmen är väldigt spännande och välgjord och skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig. Som sagt så innehåller denna film inte riktigt lika mycket humor som de två första filmerna men den blir i alla fall lite rolig emellanåt. Man har som sagt bytt regissör och det här är även den första Harry Potter-filmen där Richard Harris inte gestaltar Dumbledore - Harris dog strax innan Hemligheternas kammare hade premiär och i Fången från Azkaban är det Michael Gambon som tagit över rollen som Dumbledore. Harris gjorde förvisso rollen bättre men även Gambon tacklar rollen väldigt bra. Gambon var dock inte förstahandsvalet men han fick rollen efter att Ian McKellen hade avböjt.

Harry Melling, som spelar Dudley, gick ner i vikt innan denna film gjordes och man ville att karaktären skulle förbli överviktig så därför övervägde man faktiskt att avskeda Melling för att istället anlita någon annan skådis. Men till slut så fick Melling behålla rollen och man lät honom bära en "fat suit" för att få honom att se kraftigare ut.

Stygga-Vargen 2 har röstat
Kalven_RB 2 har röstat