Recension av House on the Hill

År: 2012
22/11 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
U
nder tidigt 00-tal såg jag min första skräckfilm och det var John Carpenters klassiker Alla helgons blodiga natt från 1978 och det var då som mitt filmintresse tog fart på allvar och skräck blev min favoritgenre och jag hade faktiskt ganska svårt fört andra genrer de följande åren. Men med tiden började jag intressera mig för andra typer av filmer även om skräck förblev favoriten. Nu under de senaste månaderna har mitt intresse för skräck börjat öka igen och jag letar efter både nya och gamla filmer som jag missat och nyligen hörde jag talas om en film från 2012 som jag missat - House On The Hill, som är baserad på verkliga händelser.

Filmen utspelar i sig Kalifornien under 1980-talet. Leonard (Stephen A.F. Day) bor i ett ensligt hus tillsammans med sin vän Charles (Sam Leung). Leonard är gift men han träffar inte sin fru särskilt ofta då de inte delar boende - detta eftersom att Leonard är efterlyst och polisen kommer och frågar hans fru var han befinner sig emellanåt, men hon håller tyst.

Både Leonard och Charles har lite problem med ekonomin men då Leonard måste ligga lågt så bestämmer de sig för att börja kidnappa kvinnor som de sen håller inlåsta i en cell de byggt. Oftast är det bara kvinnor de håller tillfångatagna men ibland rör det sig om hela familjer som de för bort och rånar. Och alla deras offer går en brutal död till mötes. En dag kidnappar de Sonia (Naidra Dawn Thomson) och det förändrar livet både för Sonia, Leonard och Charles.

Generellt brukar jag inte se efter vad en film har för betyg på exempelvis IMDb innan jag ser den första gången - ibland gör jag det men det är inte ofta. Och även om jag gör det så brukar jag se filmen ändå om jag är tillräckligt intresserad för oavsett vad andra tycker om en film så vill jag se den själv och bilda mig en egen uppfattning. Den här filmen har i princip genomgående lågt betyg på sidorna där jag kollat men jag tycker faktiskt att den är väldigt bra, spännande och otäck. Jag har läst lite om Leonard Lake på nätet och filmen verkar stämma ganska bra överens med verkligheten (man har för övrigt fogat in videoklipp där den verklige Lake delar med sig av sina "filosofier"). I Storbritannien har man klippt bort drygt 7 minuter av denna film men den är ändå barnförbjuden där (exakt vad man klippt bort vet jag inte).

Skådespelarna som medverkar i denna film känner jag tyvärr inte till men de gör faktiskt väldigt bra ifrån sig. Stephen A.F. Day är väldigt övertygande som Leonard Lake och jag delar även ut ett plus till Sam Leung och Shannon Leade. Men den som presterar bäst är Naidra Dawn Thomson.

Stygga-Vargen 0 har röstat

Split
Låt den rätte komma in
House on the Hill
Dennis firar jul
Tomtetass och jakten på julen
Skräcken i svarta lagunen
Austin Powers: The Spy Who Shagged Me