Betyg idag: 1 169 Besökare idag: 4 213

År: 2017
5/3 2018
Recenserad av Stygga-Vargen
J
ag har hunnit se en del filmer med Halle Berry nu och även om jag inte gillar precis varenda film jag sett henne i så gillar jag ändå merparten av dem och en av mina favoritfilmer med Berry är The Call från 2013 som regisserades av Brad Anderson. Jag fick precis nys om den nya filmen Kidnap, regisserad av Luis Prieto och med Halle Berry i huvudrollen, och då jag tyckte att handlingen verkade intressant så bestämde jag mig för att se den. Jag kan inte säga att jag blev besviken på filmen för det blev jag inte, åtminstone inte till 100%, och även om den är ganska bra och underhållande så skulle jag nog inte kunna tänka mig att ha den i min filmsamling.

Handlingen kretsar kring Karla (Halle Berry) som har skilt sig och hennes exman står i begrepp att gifta om sig med en läkare. Karla själv arbetar som servitris och hon tar hand om sin lille son Frankie (Sage Correa).

En eftermiddag efter jobbet tar Karla med sig Frankie till ett nöjesfält där det finns diverse attraktioner och när de sätter sig för att lyssna på ett band som ska uppträda så får Karla ett telefonsamtal från sin advokat som meddelar att hennes exman planerar att dra igång en vårdnadstvist.

På grund av den höga volymen på musiken så går Karla bort en liten bit men håller sig ändå i närheten medan samtalet pågår. När hon sen ska gå och sätta sig igen så har Frankie försvunnit och Karla börjar leta efter honom och fråga folk om de sett hennes son, vilket ingen har.

När Karla beger sig till parkeringsplatsen för att leta där så ser hon hur någon drar med sig Frankie in i en bil och åker därifrån. Karla bestämmer sig för att följa efter i hopp om att kunna få tillbaka sin son fortast möjligt men när det visar sig att kidnapparen är beväpnad och inte drar sig för att använda vapen så går hon till polisen. När polisen inte är till någon större hjälp så bestämmer hon sig för att börja jaga kidnapparen på egen hand.

Den här filmen är absolut inte dålig och den lyckas bli både spännande och underhållande, och Halle Berry gör ju väldigt bra ifrån sig. Dock har filmen ganska uppenbara likheter med The Call och även om det här i sig inte är någon exakt kopia av The Call så använder man sig av samma grundstomme. Kidnap är klart sevärd men personligen tycker jag att The Call är betydligt bättre.

Dessutom förekommer det en del bristande logik i Kidnap. För att nämna ett exempel så ringer Karla 911 i en scen för att berätta vad som hänt och hon uppger även adressen där hon befinner sig – ändå ber mannen som svarar henne att vänta medan han spårar samtalet så att han kan se var hon ringer från. Och för att nämna ett annat exempel: I en scen förekommer det en hund som attackerar Karla men plötsligt går hunden bara upp i rök och syns aldrig till igen och man får aldrig reda på vart jycken tog vägen.

Denna film spelades in under slutet av 2014 och ursprungligen var det tänkt att den skulle ha premiär till hösten 2015 men då studion hade ekonomiska problem så sköts premiären upp fem gånger och gick inte upp på biograferna förrän sommaren 2017.

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen