Recension av Lethal Invasion

År: 1997
27/6 2018
Recenserad av Stygga-Vargen
I
bland kan det faktiskt vara bra att köpa filmer och miniserier man inte sett innan - jag ville ha filmen Farligt experiment från 2001 på DVD men den fanns inte att köpa separat i någon av nätbutikerna där jag brukar beställa filmer från utan man var tvungen att köpa en box med filmerna Farligt experiment och Terminal samt miniserien Lethal Invasion (alla tre är baserade på böcker av Robin Cook) och jag bestämde mig för att slå till. Nu har jag precis sett Lethal Invasion och det här är faktiskt en av de absolut bästa miniserierna jag sett!

Handlingen kretsar kring Beau (Luke Perry) och hans flickvän Cassy (Rebecca Gayheart). De befinner sig på en parkeringsplats och ska åka hem då Beau hittar en konstig, svart sten på marken som han plockar upp. Stenen sticker honom i handen så att han tappar den men innan de åker iväg så plockar han upp den och stoppar den i fickan.

Snart börjar Beau känna sig krasslig och lägger in sig på sjukan ett tag tills han mår bättre. Men när han ska lämna sjukhuset så hamnar den konstiga stenen av misstag i en papperskorg - vilket orsakar en mindre katastrof i salen.

Beau mår bättre men börjar sakta men säkert att förändras. Plötsligt sker ett slags meteorregn där fler stenar av samma art landar här och var och det leder till att människor över hela världen förändras och börjar bete sig konstigt. Några få människor lyckas dock klara sig och de bestämmer sig för att försöka ta itu med krissituationen innan det är för sent.

I skrivande stund har jag inte läst några verk alls av Robin Cook (men jag har god lust att göra det nu) men jag har hört att denna miniserie inte lär vara särskilt trogen boken - men om det stämmer kan jag inte yttra mig om just nu. Däremot vågar jag påstå att det här är en av de absolut bästa miniserierna jag någonsin sett och jag vill absolut se den fler gånger. Först hade jag tänkt dela upp den och se ett avsnitt ena kvällen och ta det andra avsnittet en annan kväll men den var så pass spännande att jag helt enkelt var tvungen att se båda delarna i ett streck. Det händer saker från början till slut och det blir bara mer och mer spännande och under andra avsnittet sitter man på helspänn hela tiden - då är det så spännande att man inte ens vill blinka.

Även om jag sett bättre specialeffekter så är specialeffekterna ändå väldigt bra i denna miniserie och skådespelarna kan man verkligen inte klaga på - särskilt inte Luke Perry och Rebecca Gayheart. Det är de två som presterar allra bäst, även om de övriga medverkande också gör väldigt bra ifrån sig. Denna miniserie rekommenderar jag varmt!

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen