Recension av Lolita

År: 1962
19/2 2018
Recenserad av Stygga-Vargen
M
ästerregissören Stanley Kubrick ligger bakom några av tidernas bästa filmer - Clockwork Orange och The Shining för att nämna ett par - och 1962 regisserade han klassikern Lolita som är baserad på Vladimir Nabokovs roman med samma titel och det är Nabokov själv som skrivit manuset till denna film (boken filmatiserades igen år 1997 och den versionen är också bra). Kubricks filmatisering av Lolita klassar jag som ett mästerverk och en av 60-talets bästa filmer.

Handlingen kretsar kring den medelålders collegeprofessorn Humbert Humbert (James Mason) som letar efter någonstans att bo och en dag besöker han en kvinna vid namn Charlotte Haze (Shelley Winters) som har ett ledigt rum som hon har för avsikt att hyra ut.

Humbert tittar på rummet och blir lite intresserad men tänker se sig omkring och överväga alternativen innan han bestämmer sig - tills han får se Charlottes 14-åriga dotter Lolita (Sue Lyon) ligga och sola i trädgården. Humbert blir förälskad i Lolita vid första ögonkastet och bestämmer sig genast för att hyra rummet och han flyttar in redan samma dag.

När Lolitas sommarlov börjar så skickar Charlotte henne till ett kollo, vilket Humbert inte blir särskilt glad över. Humbert vill ha Lolita för sig själv och när det visar sig att Charlotte är förälskad i honom så får han en idé - han tänker gifta sig med henne för att sen döda henne.

Humbert klarar inte av att utföra sin plan men efter ett gräl så rusar Charlotte ut och dör efter att ha blivit påkörd av en bil. Humbert får då ta hand om Lolita på egen hand, vilket han inte har något emot, men han blir ofta svartsjuk och snart börjar han ana att någon är honom på spåren.

Jag har inte läst boken så jag vet inte hur pass trogen källmaterialet denna film är - det enda jag vet är att Lolita är lite äldre i filmen (i boken är hon 12 men i filmen är hon som sagt 14). Den här filmen är väldigt spännande och välgjord och skådespelarna kan man verkligen inte klaga på - alla gör väldigt bra ifrån sig. Stundvis är filmen ganska rolig också (jag syftar främst på scenerna med Peter Sellers) och musiken är bra. Det här var för övrigt första gången Kubrick lät scener utspela sig i badrumsmiljö - något som sen kom att bli något av ett kännetecken för Kubrick.

Först ut erbjöds Cary Grant rollen som Humbert men han avböjde och även Errol Flynn var påtänkt men han dog innan inspelningen satte igång. Även Marlon Brando och David Niven ska ha varit påtänkta för den rollen. Nästan 800 flickor sökte rollen som Lolita men det blev Sue Lyon som fick rollen och hon var verksam som skådespelare fram till 1980 och arbetade därefter som servitris en tid och hon har varit gift några gånger, bland annat med en rånare. Numer lär Lyon vara bosatt i Los Angeles men vad hon ägnat sig åt sen servitris-karriären tog slut vet jag dock inte.

James Mason fortsatte sin skådespelarkarriär fram till sin död år 1984 och medverkade bland annat i Hitchcock-klassikern I sista minuten från 1959 (han gör för övrigt även väldigt bra ifrån sig i den klassiska krigsfilmen Järnkorset från 1977).

Stygga-Vargen 1 har röstat
ea1234 32 har röstat