Recension av Måndag hela veckan

År: 1993
27/3 2018
Recenserad av Stygga-Vargen
F
ör över 10 år sen knallade jag till bibblan för att låna ett par ljudböcker och en av de jag lånade den dagen kom att bli en av mina stora favoriter - Om en pojke av Nick Hornby. Numer har jag ett eget exemplar av ljudboken (i förbigående måste jag passa på att påpeka att Johan Ulveson är fenomenal på att läsa in ljudböcker) och jag måste ha lyssnat på den minst femtioelva gånger vid det här laget och jag brukar alltid plöja igenom den åtminstone ett par gånger om året. I boken sitter Marcus, en av huvudpersonerna, och tittar på en film tillsammans med sin mamma och de har valt att se Måndag hela veckan. Så det var faktiskt tack vare Nick Hornby som jag blev sugen på att se Måndag hela veckan (och jag har för övrigt även läst Getingfabriken som också omnämns i Om en pojke) och jag är glad att jag gjorde det för det här är en väldigt bra och välgjord film.

Filmen handlar om meteorologen Phil (Bill Murray) som tillsammans med sina kollegor Rita (Andie MacDowell) och Larry (Chris Elliot) ska ut och göra ett reportage på Groundhog Day. Enligt legenden så ska ett murmeldjur på denna dag kunna säga om det blir en tidig vår eller ej - om murmeldjuret får se sin egen skugga så blir vintern lång men annars kan man räkna med lite varmare väder.

Phil sätter ständigt sig själv i första rummet och är mer än ofta ohövlig mot alla han stöter på. Han vill bara bli färdig med det tramsiga reportaget så fort som möjligt så att han kan bege sig hem igen. Men när han vaknar nästa dag så upptäcker han att det inte alls är nästa dag - han har vaknat till exakt samma Groundhog Day igen. Och utan att han vet varför så fortsätter Phil att få uppleva samma dag om och om igen.

Då tiden så att säga har stannat så inser Phil att inga gärningar kommer att få några konsekvenser och att han därmed kan göra precis vad han vill - vilket han också gör. Men till slut tröttnar han på att ständigt tvingas vakna till samma dag så därför bestämmer han sig för att försöka ta itu med problemet, vilket är lättare sagt än gjort.

Filmen är regisserad av Harold Ramis som även gav oss kultfilmen Ett päron till farsa och skrev manus till filmer som Deltagänget och Ghostbusters. Och i huvudrollen syns Bill Murray som inte hör till mina favoritskådisar även om han varit med i några bra rullar men i Måndag hela veckan så gör Murray faktiskt väldigt bra ifrån sig. Måndag hela veckan är en rolig och underhållande film med bra skådespelare och ett skönt soundtrack men man bör nog inte förvänta sig en renodlad komedi för det är det inte - förvisso är filmen som helhet väldigt rolig men samtidigt är den ganska allvarlig på sina ställen också.

Filmen utspelar sig i staden Punxsutawney i Pennsylvania - som faktiskt blivit en populär turistort tack vare filmen - men egentligen är den inspelad i Woodstock, Illinois. En tabbe som förekommer i filmen är att Phil vaknar klockan sex på morgonen varje Groundhog Day och då har solen redan gått upp - i Punxsutawney går solen inte upp förrän omkring 85 minuter senare, så det borde alltså vara mörkt ute när Phil vaknar.

Stygga-Vargen 0 har röstat
jbech 8 har röstat