Recension av Maniac

År: 1980
15/5 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
G
enom åren har det gjorts åtskilliga filmer om seriemördare, både om verkliga och fiktiva sådana, och en del filmer är naturligtvis bättre än andra. År 1980 regisserade William Lustig filmen "Maniac" som handlar om en fiktiv mördare och den hör till de bättre filmerna som gjorts om fiktiva seriemördare. Men filmen orsakade ett himla rabalder när den släpptes; folk protesterade mot den och till och med skräck-fansen tyckte att man gick för långt i den här filmen - och här i Sverige blev filmen totalförbjuden och fick inte visas varken på bio eller TV och den fick inte ens släppas på VHS (men idag har släppts på DVD här i Sverige).

Filmen utspelar sig i New York City och där bor Frank Zito (väldigt skickligt gestaltad av Joe Spinell som bland annat medverkade i "Gudfadern" och "Rocky"), som på utåt sett är en ganska vanlig typ även om han är något av en enstöring.

Frank är dock inte den helt vanliga van som omgivningen tror att han är. Frank hade en traumatisk barndom och minnena av den fysiska och psykiska misshandel han utsattes för under barndomen har satt sina spår men trots allt hans mor utsatte honom för så saknar han henne fortfarande, trots att hon varit död i flera år.

Frank försöker skapa en illusion av att hans mor fortfarande är vid liv genom att ha lägenheten full av skyltdockor, som han ser som levande. Men det är inte allt. På kvällarna ger sig Frank ut på stadens gator i jakt på unga kvinnor som han mördar och sen skalperar han dem och dessa troféer tar han sen med sig hem och spikar fast på skyltdockorna.

Frank tycker egentligen inte om att mörda men han känner sig tvingad till det. Med tiden träffar han en kvinnlig fotograf vid namn Anna (Caroline Munro som var Bond-brud i filmen "Älskade spion"). Kan ett förhållande med henne få honom att ge upp sitt dubbelliv och sluta mörda?

Våldsscenerna i filmen är väldigt realistiska och det är särskilt en scen (jag tänker inte berätta vad som händer) mot slutet av filmen som etsat sig fast i mitt minne.

Ur ett psykologiskt perspektiv är den här filmen faktiskt väldigt intressant och jag hade gärna velat veta lite mer om Franks barndom (filmen är tyvärr ganska vag på den punkten) och det är lätt att dra paralleller till "Psycho" (överanalyser undanbedes) och TV-serien "Bates Motel".

Det finns en remake av denna film också och i den gestaltas Frank av Elijah Wood. Remaken har jag dock inte sett nu i skrivande stund, detta främst på grund av att jag är väldigt skeptiskt inställd till remaken och jag har svårt att tänka mig att Wood kan tackla rollen lika bra som Spinell. Därmed inte sagt att jag aldrig någonsin kommer att se remaken - en vacker dag kanske jag gör det, men som sagt så är jag ganska övertygad om att originalet är bättre.

Stygga-Vargen 0 har röstat
Switchblade 8 har röstat