Recension av Maniac

År: 2012
8/10 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
F
ör några månader sen såg jag William Lustigs klassiker Maniac från 1980 och den fastnade jag för direkt, det är en av de stora skräckklassikerna. Jag visste redan att det fanns en remake av den klassikern men jag hade inte sett någon av filmerna. Efter att ha sett originalet blev jag lite sugen på att se remaken också även om jag var ganska skeptiskt inställd till den, men jag är faktiskt glad att jag såg remaken till slut för även om den inte är lika bra som originalet så är det här ändå en väldigt lyckad remake.

Handlingen kretsar kring enstöringen Frank (Elijah Wood) som restaurerar gamla skyltdockor som han sen säljer i sin butik, som han fått ärva av sin mor som även försörjde sig som prostituerad. Franks mamma har varit död sen en tid och trots allt som hon utsatte honom för så saknar han henne.

Frank försöker skapa en illusion av att hans mor fortfarande är vid liv genom att ha lägenheten full av skyltdockor, som han ser som levande. Och på kvällarna ger sig Frank ut på stadens gator i jakt på unga kvinnor som han mördar och skalperar, och dessa troféer tar han sen med sig hem och sätter fast på skyltdockorna. En dag träffar Frank en konstnär vid namn Anna (Nora Arnezeder) och det förändrar hans liv – men ju mer de lär känna varandra, desto mer besatt blir Frank.

Jag måste faktiskt säga att jag blev positivt överraskad av den här filmen för den är betydligt bättre än jag trodde att den skulle vara. Den är både spännande, välgjord och otäck och det här klassar jag som en av de bättre skräckisarna som gjorts på senare år. Och jag trodde faktiskt inte att Elijah Wood skulle kunna tackla rollen som Frank lika bra som Joe Spinell - det gör han väl förvisso inte heller men det är väldigt nära. Wood gör faktiskt en av sina bästa roller i den här filmen och jag delar även ut ett stort plus till Nora Arnezeder.

William Lustig som regisserade originalet har varit med och producerat remaken och i likhet med originalet så är våldsscenerna väldigt realistiska även här - en del saker är faktiskt till och med mer realistiska i remaken.

När det gäller remakes så finns det två grundregler som man måste följa: För det första så får man inte jäklas med originalet och för det andra så måste man tillföra något nytt (för annars är det väl ganska meningslöst att göra en remake?) och jag tycker att man lyckats följa båda reglerna – man är trogen originalet samtidigt som man tillför lite nya saker; exempelvis så har man flyttat fram handlingen till nutid och bland annat lagt till datorer, och merparten av filmen är filmad med vad som kallas POV-vinklar (det är när kameran är en karaktärs "ögon" så att säga) och de vinklarna tycker jag faktiskt är ett plus i kanten.

Stygga-Vargen 1 har röstat

av Stygga-Vargen