Recension av Mördaren - en helt vanlig person

Ã…r: 1967
9/11 2018
Recenserad av Stygga-Vargen
A
rne Mattsson är en regissör som jag inte känner till särskilt väl - nu i skrivande stund har jag bara hunnit se två av hans filmer och båda anser åtminstone jag vara riktiga klassiker. Filmen Mördaren - en helt vanlig person kom 1967 och manuset skrevs utöver Mattsson själv även av Maj Sjöwall och Per Wahlöö, som skrev böckerna om Martin Beck. På 50-talet hände det ibland här i Sverige att folk ramlade av tåg och det var det fenomenet som blev inspirationskällan till denna film.

Filmen utspelar sig ombord på ett tåg. Det är kväll och konduktören Wilhelmsson (Allan Edwall) får ständigt ta emot klagomål från passagerare angående andra passagerare som är lite väl högljudda. Wilhelmsson gör sitt bästa för att få alla att hålla sig lugna, vilket inte är särskilt lätt.

Det dröjer inte länge innan en kvinna ramlar av tåget, varpå passageraren Lena (Britta Pettersson) drar i nödbromsen i hopp om att kunna hjälpa henne. Men det är redan för sent - kvinnan är död och först tror man att det bara rör sig om en olycka, alternativt ett självmord. När polisen kopplas in så kan man dock snabbt konstatera att det är en mördare som har varit i farten.

Vännerna Adolf (Lars Ekborg) och Valfrid (Björn Gustafson), som också befinner sig ombord på tåget, sätter genast igång en diskussion där de försöker avgöra vem mördaren skulle kunna vara - alla är misstänkta även om de största misstankarna riktas mot den homosexuelle narkomanen Gregor (Heinz Hopf), men är han verkligen den skyldige? Nu gäller det att hitta mördaren innan fler passagerare dör!

Även om det kanske inte var avsiktligt så får den här filmen mig att börja tänka på Agatha Christies klassiker Mordet på Orientexpressen från 1934. Filmen är både spännande och underhållande och misstankarna om vem mördaren kan vara åker fram och tillbaka hela tiden. Trots allt allvar så lyckas filmen bli ganska rolig emellanåt också. När det gäller skådespelarna så kan man verkligen inte klaga - såväl Allan Edwall som Lars Ekborg, Björn Gustafson och Britta Pettersson gör väldigt bra ifrån sig.

Stygga-Vargen 1 har röstat

av Stygga-Vargen