Recension av Mupparna på Manhattan

År: 1984
1/12 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
J
im Henson klassar jag som något av ett geni och jag vet inte när jag började uppskatta hans verk men jag måste ha varit ganska liten då. Om jag inte minns fel så var Fragglarna det första jag fastnade för och för några år sen upptäckte jag filmen Labyrint och Henson låg även bakom barnprogrammet Sesame Street. Han är dock mest känd för att ha skapat Mupparna, vars ursprungliga TV-serie hade premiär 1976 och gick fram till 1981. TV-serien om Mupparna har jag inte sett men däremot har jag hunnit se tre av långfilmerna som gjorts - först ut var Mupparnas julsaga, sen Mupparna i rymden och sist ut var Mupparna på Manhattan och jag tycker att alla tre filmerna är väldigt bra.

När handlingen tar sin början så har Mupparna precis tagit examen och grodan Kermit har skrivit en musikal som de framför för sina skolkamrater under skolavslutningen. Musikalen gör succé och en elev råder dem att åka till New York för att sätta upp musikalen på Broadway.

Kermit är inte riktigt nöjd med manuset men han bestämmer sig ändå för att bege sig till New York tillsammans med sina mupp-vänner samtidigt som han försöker komma på vad som saknas i manuset. Då Mupparna har ont om pengar så stannar de kvar på flygplatsen och sover där tills de hittar en producent som vill satsa på deras musikal.

Att hitta en producent som vill satsa på dem är dock betydligt svårare än de trodde och till slut bestämmer sig gänget för att gå skilda vägar och ägna sig åt annat istället, men Kermit har inte gett upp hoppet om att få spela musikalen på Broadway. Han har fortfarande dålig ekonomi så därför tar han jobb på en restaurang där han träffar Jenny (Juliana Donald) som drömmer om att bli modeskapare och på restaurangen jobbar även råttan Rizzo som tycker att han får för dåligt betalt.

Snart får Kermit en idé som går ut på att låta både Jenny, Rizzo och Rizzos råttfamilj att hjälpa honom ta sig till Broadway och när den första idén går åt skogen så kommer Kermit på en annan idé - men kommer de verkligen att lyckas?

Den här filmen var faktiskt betydligt bättre än jag trodde att den skulle vara och jag tycker att den är hur rolig som helst och det är väldigt svårt att hålla sig för skratt - scenen där miss Piggy drömmer att hon, Kermit och några andra muppar är bebisar är en av de roligaste scenerna i hela filmen och den biten kommer jag inte att glömma i första taget och låten de framför då är faktiskt väldigt bra (som helhet är soundtracket värt all beröm). Det här är en väldigt bra och underhållande film som passar alla åldrar.

Filmen är regisserad av Frank Oz som gjorde Yodas röst i Star Wars, och Oz medverkar själv i filmen - han gör rösterna till miss Piggy, Fozzie, Animal, Kakmonstret och även några andra muppar. Även Jim Henson själv bidrar med röster till diverse karaktärer - Kermit, Rowlf, Dr. Teeth och Ernie för att nämna några. Även Dave Goelz och Steve Whitmire bidrar med röster till diverse muppar och alla röstskådespelarna gör ett väldigt bra jobb. Jag delar även ut stora plus till Juliana Donald och Louis Zorich. Och Liza Minnelli skymtar förbi som sig själv i en scen. Man skrev en liten roll speciellt för Dustin Hoffman men i sista stund bestämde han sig för att avböja.

I en scen besöker Kermit restaurangen Sandi's där han i smyg hänger upp ett inramat porträtt av sig själv på väggen. Jag vet inte om det fortfarande hänger kvar men det lär skymta förbi även i andra filmer som utspelat sig där.

Stygga-Vargen 1 har röstat

av Stygga-Vargen