Recension av Mystic River

År: 2003
1/8 2018
Recenserad av Stygga-Vargen
Ä
ven om han medverkat i några riktigt dåliga filmer så är Clint Eastwood en av tidernas bästa skådespelare och han är även en väldigt bra regissör och år 2003 gav han oss en av 00-talets bästa filmer - Mystic River, som är baserad på boken av Dennis Lehane. I skrivande stund har jag hunnit se filmen ett flertal gånger men däremot har jag tyvärr inte läst boken än, även om jag skulle vilja göra det.

Mystic River handlar om tre män: Sean (Kevin Bacon), Dave (Tim Robbins) och Jimmy (Sean Penn). Som barn kom de alltid bra överens och de var bästa vänner och de älskade att spela boll tillsammans ute på gatan. Men efter det att Dave var med om en traumatisk händelse så gled de isär och numer träffas de inte särskilt ofta längre även om de ännu bor kvar i samma stad.

Jimmys dotter går ut för att roa sig tillsammans med ett par vänner en kväll men hon kommer aldrig hem igen, och när hon hittas mördad nästa dag så återförenas de tre forna vännerna igen - Sean är polis och ska utreda fallet och Dave befann sig på krogen som Jimmys dotter besökte kvällen hon blev mördad.

Även om Dave passar in på gärningsmannens profil så finns det inga direkta bevis för att han är den skyldige men han blir ändå misstänkt för mordet, men är han verkligen en mördare?

Skådespelarna gör ett väldigt bra jobb och filmen är både spännande och välgjord, men det finns en sak jag stör mig lite på - upplösningen har ganska många likheter med Spike Lees klassiker Summer of Sam; de båda upplösningarna är inte helt identiska men de går ut på samma sak. Men bortser man från det så finns det inte mycket att klaga på och trots att man apat efter Spike Lee lite så är filmen spännande från början till slut.

Författaren Dennis Lehane skymtar själv förbi i en scen ungefär 130 minuter in i filmen - det är han som sitter och vinkar i baksätet på en bil.

Stygga-Vargen 0 har röstat
Greenleaf 4 har röstat