Betyg idag: 1 211 Besökare idag: 4 286

År: 2017
9/11 2018
Recenserad av Stygga-Vargen
Å
r 2013 släpptes en av de absolut bästa filmerna som Disney någonsin gjort, nämligen Frost som är löst baserad på den klassiska sagan Snödrottningen av Hans Christian Andersen. Det är en av mina favoritfilmer och jag betraktar mig själv som ett väldigt stort Frost-fan. Jag tittar på filmen regelbundet, jag samlar på figurer från filmen, jag har läst böcker baserade på filmen och om karaktärerna från filmen, jag har en LP-skiva med musiken från filmen och jag har faktiskt till och med fått en autograf från Annika Herlitz som gör Elsas svenska röst. Efter succén med Frost så har äventyren i Arendal fortsatt i ett par kortfilmer och en andra långfilm är på gång och den tänker jag naturligtvis se när den släpps.

I likhet med föregångarna så utspelar sig även denna film i kungariket Arendal. Det börjar närma sig jul och drottning Elsa och prinsessan Anna håller på med förberedelserna. De får lite hjälp av sina vänner; Kristoffer, renen Sven och snögubben Olof. Maten och dekorationerna har redan ordnats och det är dags att för Anna och Elsa att enligt traditionen hänga upp klockan som ska ringa in julen i Arendal.

Därefter får de dock lite problem. Planen är att bjuda in befolkningen på en riktig julfest i slottet men istället går alla hem till sig då de redan har egna traditioner som de vill hålla sig till. Anna och Elsa har aldrig firat jul tillsammans förut och har därmed inte hunnit utveckla några traditioner heller. Därför börjar de försöka komma på några traditioner så att de kan fira jul men det går inte särskilt bra.

Men snart får Olof en idé och bestämmer sig för att ge sig ut och fråga människorna i Arendal vad de har för jultraditioner så att han kan föra dem vidare till Anna och Elsa. Han lyckas faktiskt få ihop några traditioner men på hemvägen så hamnar han i knipa.

Den här kortfilmen tycker jag faktiskt är strået vassare än Frostfeber (även om den också är väldigt bra) men riktigt lika bra som långfilmen är den inte. Olofs frostiga äventyr skiljer sig lite från tidigare Frost-filmer på det sättet att det är Olof som innehar huvudrollen istället för Elsa och Anna. Inte för att jag har något emot Elsa och Anna - de är genomtänkta och fascinerande karaktärer - men det är ändå lite roligt att Olof får lite mer utrymme och här får man lära känna honom bättre. Det roligaste är att man får reda på hur Olof hanterar situationer där saker inte går riktigt som han tänkt sig.

Från början var det tänkt att det här skulle bli en TV-special men halvvägs genom produktionen tyckte man att Olofs frostiga äventyr var för bra för en TV-produktion så därför bestämde man sig för att låta visa den på biografer runtom i världen.

Stygga-Vargen 2 har röstat

av Stygga-Vargen