Recension av Psycho

År: 1960
7/7 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
N
är det gäller de bästa regissörerna genom tiderna så borde Alfred Hitchcock hamna väldigt högt på listan och när det gäller de bästa filmerna genom tiderna så borde hans klassiker Psycho från 1960 också hamna väldigt högt på listan. Hitchcock ville verkligen göra den här filmen men Paramount trodde inte att den skulle få några större framgångar så därför tilldelades Hitchcock en ganska stram budget att röra sig med - resultatet blev en av tidernas bästa filmer som idag har resulterat i tre uppföljare, en remake och en TV-serie med titeln Bates Motel (år 1987 kom det även en film med titeln Bates Motel där en man tar över motellet efter Normans död men den filmen har jag inte sett).

Marion (Janet Leigh) är missnöjd med tillvaron. Hon arbetar som sekreterare och det tycker hon är tråkigt och sin pojkvän Sam (John Gavin) hinner hon bara träffa på lunchen och Sam har inte råd att gifta sig med henne eftersom att halva hans lön måste gå till underhåll.

En dag får Marion ett uppdrag av sin arbetsgivare och hon säger inte nej; en klient kommer in med 40.000 dollar i kontanter och Marion ska sätta in pengarna på banken. Men istället tar Marion tillfället i akt att bege sig därifrån och hon skaffar sig en ny bil innan resan börjar på allvar. På kvällen börjar det regna så mycket att Marion knappt kan se genom rutan så hon bestämmer sig för att stanna över natten, så hon checkar in på ödsligt motell vid namn Bates Motel. Motellet drivs av Norman Bates (Anthony Perkins) som bor i ett kråkslott bakom motellet, och han tar även hand om sin handikappade mor. Marion vet dock inte att hon gör sitt livs största misstag när hon bestämmer sig för att stanna på motellet över natten.

Hitchcock är en av mina favoritregissörer och han har gjort många bra filmer som man bör ha sett. Psycho är hans främsta verk och det är inte bara en av de bästa skräckfilmerna någonsin - det är även en av de bästa filmerna någonsin, alla kategorier. Filmen är stilbildande och den berömda duschscenen har man apat efter (och även parodierat) i andra filmer och filmen har även skapat det så kallade "Psycho-syndromet", där folk blir rädda för att duscha efter att ha sett filmen.

Filmen är väldigt spännande och välgjord och den tar en del oväntade vändningar. Musiken är riktigt bra och skådespelarna gör ett enastående jobb, särskilt då Anthony Perkins som gör sin bästa och mest kända roll och rollen som Norman gör han även i uppföljarna till Psycho och även Vera Miles repriserar rollen som Lila i Psycho 2. När det gäller uppföljarna så är Psycho 2 faktiskt väldigt bra, även om den inte lyckas bli riktigt lika bra som ettan. Fjärde filmen har jag inte sett men den tredje är totalt värdelös. TV-serien Bates Motel tycker jag dock man har lyckats väldigt bra med.

Psycho är som sagt en av tidernas bästa filmer men den har även resulterat i en av tidernas absolut sämsta filmer - jag syftar givetvis på Gus Van Sants komplett och fullständigt meningslösa remake av filmen från 1998. Den remaken borde allvarligt talat aldrig ha gjorts och jag har faktiskt väldigt svårt att ta Gus Van Sant på allvar efter att ha sett den remaken. Klassiska mästerverk som Psycho gör man inte remakes av.

Stygga-Vargen 1 har röstat
jimmy ringo 15 har röstat