Recension av Psycho II

År: 1983
9/10 2018
Recenserad av Stygga-Vargen
Å
r 1960 regisserade en av mina favoritregissörer, Alfred Hitchcock, en av tidernas bästa filmer - Psycho. Denna klassiker har fått tre uppföljare och en remake och filmen har även resulterat i TV-serien Bates Motel. När det gäller uppföljarna till Psycho så har jag i skrivande stund bara sett tvåan och trean – tvåan är faktiskt bra medan Psycho 3 är en riktig kalkonfilm och även om jag inte har några högre förväntningar av den fjärde filmen så kanske jag ser även den nån gång.

Det har nu gått 22 år sedan Norman Bates (Anthony Perkins) dömdes till psykiatrisk vård för de mord han begick en gång i tiden. Nu anser man att Norman blivit frisk och kan skrivas ut – något som Lila (Vera Miles), syster till ett av Normans offer, inte är särskilt glad över och hon har anordnat en namninsamling för att hålla Norman bakom lås och bom.

Men beslutet är redan fattat och Norman blir utskriven och får bege sig till sitt gamla hem. Och han får jobb på en restaurang, där han lär känna Mary (Meg Tilly) som gjort slut med sin pojkvän och därmed saknar bostad för tillfället så Norman låter henne bo hos honom tills vidare och de kommer bra överens.

Efter en märklig incident på restaurangen så bestämmer sig Norman för att renovera sitt gamla motell och börja ta emot gäster igen. Men snart inträffar fler konstigheter kring Norman – han börjar få blackouter och folk blir mördade. Och samtidigt får Norman konstiga telefonsamtal från sin mamma, som varit död i många år. Håller Norman på att bli galen igen?

Den här filmen är ju naturligtvis inte lika bra som ettan – även om det finns många bra uppföljare så brukar ju ettan i regel vara bättre – så har man ändå lyckats få till en väldigt bra och välgjord uppföljare här. Den är väldigt spännande och skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig. Kul att man lyckats få med sig skådisar från första filmen förresten trots att det är så pass lång tid mellan ettan och tvåan – både Anthony Perkins, Vera Miles och Virginia Gregg repriserar sina respektive roller från den första Psycho-filmen och de gör bra ifrån sig. Jag delar även ut ett stort plus till Meg Tilly.

När Meg Tilly växte upp så fick hon inte titta på TV så när inspelningen av denna film påbörjades så hade hon inte sett Psycho. Under inspelningen blev hon svartsjuk över att Anthony Perkins fick all uppmärksamhet av media, vilket hon påpekade vid ett tillfälle och Perkins råkade höra det – vilket ledde till att han blev arg och vägrade prata med henne under inspelningen och han rekommenderade även att man skulle avskeda Tilly och anlita någon annan istället men så blev det ju inte.

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen