Recension av Psycho

År: 1998
29/8 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
Å
r 1960 släpptes en av tidernas bästa filmer - Alfred Hitchcocks klassiker Psycho - och nästan 40 år senare regisserade en betydligt mer obetydlig regissör vid namn Gus Van Sant en remake av denna klassiker. Originalet är ett mästerverk men remaken är raka motsatsen, det är en sann kalkonfilm och ärligt talat har jag faktiskt inte kunnat ta Gus Van Sant på allvar sen jag såg denna film.

Handlingen kretsar kring en ung kvinna vid namn Marion (Anne Heche) som är lite missnöjd med tillvaron. En dag får hennes chef besök av en man han ska göra affärer med och Marion anförtros då en stor summa pengar. Då tar hon tillfället i akt och rymmer med pengarna. Hon checkar in på Bates Motel, som drivs av Norman Bates (Vince Vaughn), men hon vet inte att hon inte kommer att lämna hotellet vid liv.

En oskriven regel när det gäller remakes av skräckfilmer är att man inte ska jäklas med originalet men det är i princip det enda man gör i det här fallet. Dessutom förstår jag inte syftet med den här filmen för ska man göra en remake så måste man ju tillföra något nytt men det har man inte gjort - om man nu bortser från en liten bagatell så är remaken i princip identisk med originalet. Skillnaden är att remaken inte är ens det minsta spännande eller skrämmande och underhållningsvärdet ligger under noll. De halvdana skådespelarinsatserna gör ju knappast saken bättre och jag kan inte begripa hur Julianne Moore kunde ställa upp.

När det gäller de bästa filmerna som någonsin gjorts så lär den här filmen inte ens komma med på listan. Gör man däremot en lista över de sämsta filmerna som någonsin gjorts så borde denna åtminstone komma med bland topp 5. Filmen har tilldelats ett Razzie Award och ett Stinkers Bad Movie Award men den här filmen är faktiskt så otroligt, ofantligt dålig att den inte borde ha tilldelats något av det.

Stygga-Vargen 0 har röstat
billybob 27 har röstat