Recension av ReGOREgitated Sacrifice

Ã…r: 2008
9/11 2018
Recenserad av Stygga-Vargen
O
m Richard Kern och Sam Raimi slagit sina påsar ihop och gjort Den andalusiska hunden..... nu händer det inte särskilt ofta att jag ägnar mig åt historiska spekulationer men det är lite såna vibbar jag får när jag tittar på filmen ReGOREgitated Sacrifice, som utgör den andra delen i en trilogi av Lucifer Valentine (en trilogi som för övrigt blivit känd som The Vomit Gore Trilogy). Det här klassar jag som ett mästerverk och filmen blandar härlig surrealism med bisarra och obehagliga scener kryddat med lite erotik. Inte för att det här är en kopia av Den andalusiska hunden på något sätt men det finns ändå vissa likheter.

ReGOREgitated Sacrifice utspelar sig i ett parallellt universum. Grungelegendaren Kurt Cobain har begått självmord, likaså den bulimiska och prostituerade unga kvinnan Angela (Ameara Lavey). Deras historier berättas ur perspektivet från en ung kvinna som bestämt sig för att begå självmord genom att långsamt dränka sig.

Den här filmen känns som en lång samling mardrömslika hallucinationer men det tycker jag bara är en fördel. Filmen är långtifrån mainstream och den är knappast avsedd för personer med svaga nerver men jag är en härdad skräckfantast som tål att se det mesta så för mig utgör de väldigt grafiska scenerna inte något problem, även om de emellanåt är väldigt bisarra. ReGOREgitated Sacrifice är väldigt snyggt filmad, specialeffekterna är coola, skådespelarna gör ett väldigt bra jobb och filmen har ett skönt soundtrack. Filmen upprepar sig lite emellanåt men i övrigt finns det inte mycket att klaga på.

Regissören och manusförfattaren Lucifer Valentine hade jag faktiskt aldrig ens hört talas om innan jag såg den här filmen men nu har jag lagt det namnet på minnet. Jag har hunnit ta mig igenom resten av The Vomit Gore Trilogy (passande titel förresten) och ReGOREgitated Sacrifice är den klart bästa delen - den första delen var ingen höjdare men del två är helt okej. Jag vet inte om Lucifer Valentine kommer att ta sig in på listan över mina favoritregissörer men jag tänker se fler av hans filmer om tillfälle ges.

Stygga-Vargen 3 har röstat

av Stygga-Vargen