Recension av Repet

År: 1948
21/3 2018
Recenserad av Stygga-Vargen
S
pänningens mästare Alfred Hitchcock är en av mina favoritregissörer och jag har hunnit se ganska många av hans filmer nu. Jag är lite osäker på vilken Hitchcock-klassiker jag såg först men det var antingen Fåglarna eller I sista minuten. Hans stora mästerverk är Psycho från 1960 men han ligger även bakom många andra klassiska mästerverk och år 1948 regisserade han en gammal goding - Repet.

Handlingen kretsar kring de två intelligenta, filosofiskt intresserade unga männen Brandon (John Dall) och Phillip (Farley Granger). En av deras forna lärare, Rupert (James Stewart), brukade hålla föreläsningar om mord och detta har inspirerat Brandon och Phillip att både planera och utföra det perfekta mordet.

De båda vännerna har anordnat en fest och de har bjudit in en gammal kamrat som anländer tidigt - helt enligt deras planer - och efter att ha bjudit honom på något att dricka så stryper de honom och gömmer kroppen i en gammal kista, som de låser. Innan de övriga gästerna kommer bestämmer de sig för att lägga en duk på kistan och servera maten därifrån, detta för att hindra folk att försöka öppna kistan.

Bland gästerna finns anhöriga till offret, bland annat dennes mor, och även Rupert är inbjuden. När alla gästerna dykt upp så inleds festen och alla har roligt. För att imponera på Rupert börjar Brandon göra anspelningar på mordet då och då under festens gång och detta i kombination med att en viss gäst som alla vet är inbjuden aldrig dyker upp leder till att Rupert börjar ana ugglor i mossen.

Den här filmen är väldigt spännande och och jag klassar Repet som bland det bästa Hitchcock gjort (det här var för övrigt den första färgfilmen han gjorde) och det finns faktiskt lite sanning bakom historien - år 1924 bestämde sig de båda amerikanska studenterna Nathan Freudenthal Leopold, Jr. och Richard Albert Loeb för att utföra "det perfekta brottet", som gick ut på att kidnappa och döda en 14-årig pojke från en rik familj, varpå de gömde kroppen i en kulvert under ett järnvägsspår medan de väntade på att lösesumman skulle utbetalas.

Filmen är som sagt väldigt spännande och den är även ganska intressant ur vissa perspektiv. Skådespelarna gör ett väldigt bra jobb och James Stewart medverkade även i fler Hitchcock-filmer - Fönstret åt gården, I sista minuten, Mannen som visste för mycket och Studie i brott. Repet var dock den enda Hitchcock-filmen som Stewart blev missnöjd med av de han medverkade i.

När Repet släpptes så klassades den som den mest kontroversiella filmen Hitchcock gjort och den blev faktiskt bannlyst på flera biografer runtom i USA. Hitchcock gjorde ofta statistroller i sina egna filmer och Repet är inget undantag - medan förtexterna rullar kan man se honom promenera längs en gata, och cirka 55 minuter in i filmen får man se honom på en neonskylt som syns genom ett fönster.

En annan film har också spelats in i lägenheten där denna film utspelar sig - Jazzflickan från 1949 med Doris Day och Jack Carson. Jazzflickan har jag dock inte sett (åtminstone inte nu i skrivande stund).

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen