Betyg idag: 1 016 Besökare idag: 4 685

År: 1979
7/7 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
M
in musiksmak har alltid varit under ständig utveckling och under början av 00-talet gick jag från hårdrockare till jazzälskare till punkare till gothare (jag gick förvisso inte omkring i svarta kläder och sminkade mig vit i ansiktet men jag fascinerades av den kulturen och lyssnade mycket på sån musik) och det senaste året ungefär har jag mest lyssnat på klassiskt och easy listening. Det var när jag var 15 som jag upptäckte punken och Ramones var mitt favoritband på den tiden och jag lyssnar fortfarande på dem en hel del. Så när jag fick reda på att Ramones hade varit med i en film så bestämde jag mig för att se den och det är jag glad att jag gjorde.

Filmen utspelar sig till stor del på skolan Vince Lombardi High School, som har ett problem - på grund av att eleverna älskar rockmusik men hatar utbildning så drabbas rektorn av nervösa sammanbrott, vilket innebär att skolan ständigt måste byta rektor. Elevernas självutnämnde ledare är Riff Randall (P.J. Soles som var med i Halloween och Carrie) och hennes favoritband är Ramones.

Snart får skolan ännu en ny rektor, miss Evelyn Togar (Mary Woronov), som bestämt sig för att ta itu med skolans problem en gång för alla - genom att totalförbjuda allt vad rockmusik heter! Till slut går Togar för långt och förbjuder eleverna att gå på en Ramones-konsert. Då bestämmer sig eleverna, med Riff och Ramones i spetsen, för att ta över skolan och försöka sätta stopp för Togar.

När jag såg filmen första gången så tyckte jag den var bra men samtidigt så blev jag faktiskt lite besviken då jag hade räknat med att Ramones skulle inneha huvudrollerna, vilket de alltså inte har. Men jag har sett om filmen några gånger sen dess och filmen är både fartfylld, rolig och underhållande och man får ju trots allt se Ramones en hel del även om de inte har huvudrollerna. Ramones bytte ju medlemmar då och då medan en del medlemmar var med från början till slut - uppsättningen som medverkar i filmen består av Joey, Johnny, Dee Dee och Marky. Musiken är väldigt bra och man får höra en hel del klassiska Ramones-låtar genom filmens gång, och man får även höra musik av andra artister.

Dee Dee hamnade i klistret under inspelningen - först arresterades han för att ha hamnat i slagsmål med en roadie, sen tog han en överdos i fängelset och tvingades även att läggas in på sjukhus där räkningen landade på 3000 dollar. Man ansåg även att hans skådespelartalanger var så pass begränsade att merparten av hans repliker ströks - av de sju av Dee Dees repliker som fanns med i manuset fick han bara använda två.

Filmen har resulterat i två uppföljare - Rock 'n' Roll High School Forever från 1991 och Shake, Rattle and Rock! från 1994 (jag har inte sett någon av uppföljarna) men Ramones medverkar bara i första filmen.

Stygga-Vargen 1 har röstat

av Stygga-Vargen