Betyg idag: 1 145 Besökare idag: 4 062

År: 2018
9/11 2018
Recenserad av Stygga-Vargen
H
istorien om Slender Man tar sin början i juni år 2009, då Victor Surge (eller Eric Knudsen som han egentligen heter) postade en manipulerad bild på somethingawful.com. Bilden föreställer en figur känd under namnet Slender Man och han har figurerat i flera berättelser - bland annat i en creepypasta och det var på så vis jag hörde talas om honom - och har även dykt upp i en del spel och annat. År 2014 fick denne Slender Man viss uppmärksamhet då två flickor trodde att Slender Man var verklig och bestämde sig för att tillsammans döda en kompis för att tillfredsställa Slender Man. Det tilltänkta offret överlevde tack och lov och när denna långfilm om Slender Man skulle göras så kom det skarp kritik från hennes pappa.

Filmen utspelar sig i en småstad någonstans i Massachusetts. De fyra vännerna Wren (Joey King), Hallie (Julia Goldani Telles), Chloe (Jaz Sinclair) och Katie (Annalise Basso) fördriver tiden med att umgås, slappa, festa och lite allt möjligt. En kväll sitter de och surfar på nätet och hör då talas om fenomenet kring en mytisk varelse känd som Slender Man, ett övernaturligt väsen som håller till i skogen och rövar bort människor. Ingen vet vad som händer med människorna som Slender Man kidnappar men de syns aldrig till igen.

De fyra tjejerna fascineras av Slender Man och hittar videoklipp där folk har lyckats fånga honom på bild. Därför bestämmer de sig för att genom en ritual åkalla Slender Man, mest för att se vad som händer. Snart börjar mystiska och övernaturliga saker att ske kring de fyra vännerna och när Katie plötsligt försvinner spårlöst så blir de tre andra övertygade om att det måste vara Slender Man som har fört bort henne. Nu är det upp till dem att försöka rädda henne men problemet är att de inte vet hur de ska ta sig till.

Till en början så blev jag ärligt talat en aning besviken när jag såg den här filmen då jag hade förväntat mig att Slender Man skulle vara huvudkaraktären, eller åtminstone vara med mer än han faktiskt är. Men bortser man från det så tycker jag faktiskt att den här filmen är helt okej och jag ångrar inte att jag såg den. Faktum är att jag faktiskt kan tänka mig att se den fler gånger. Skådespelarna gör ett bra jobb och jag hoppas på att få se mer av dem i framtiden och det här är faktiskt den enda filmen regisserad av Sylvain White jag sett som jag inte avskyr (jag har förvisso bara sett två av hans alster än så länge men jag fler kommer det kanske att bli). Filmen är inte banbrytande eller nyskapande på något sätt men jag har en känsla av att Slender Man kommer att klassas som kult i framtiden.

Jag har konsumerat en hel del creepypasta under de senaste månaderna och jag hoppas att fler av dessa skräckhistorier/vandringssägner resulterar i långfilmer. Helst av allt skulle jag vilja se en bra och välgjord film om Jeff The Killer kombinerat med storyn om Jane The Killer och sen skulle Jeff The Killer vs. Jane The Killer kunna bli en bra uppföljare (om en filmskapare skulle läsa det här så är det fritt fram att använda min idé).

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen