Recension av Spinal Tap

År: 1984
9/10 2018
Recenserad av Stygga-Vargen
Å
r 1984 regisserade Rob Reiner - mannen bakom filmer som Stand By Me, När Harry träffade Sally, Lida och Bleka dödens minut - en film som bidrog till att mockumentär-genren skapades; This Is Spinal Tap. Det här är både ett av Reiners främsta verk och en av 80-talets bästa filmer och är man hårdrockare så är Spinal Tap en film man ska ha sett.

Denna film utspelar sig år 1982 och handlingen kretsar kring rockbandet Spinal Tap, som hållit på sen 60-talet men de senaste åren har det dalat lite för dem. Men de planerar att göra comeback genom att släppa en ny skiva för att sen ge sig ut på en turné.

Det hela går dock inte så bra som man först hade hoppats på. Först riktas det en massa klagomål gentemot skivomslaget så det blir de tvungna att ändra men det är bara början på deras problem. För när turnén väl drar igång så börjar saker och ting gå åt skogen på allvar – allt som kan gå fel går också fel; de har problem att hitta sceningången, scenutrustning krånglar och dessutom har en av bandmedlemmarna en flickvän som ständigt går alla på nerverna genom att lägga sig i precis allting.

Filmen är både rolig, underhållande och intressant och enligt U2:s gitarrist The Edge så är denna film väldigt trogen verkligheten. Och musiken är dessutom väldigt bra. När filmen gjordes så var "mockumentär" ett okänt begrepp, vilket ledde till att publiken faktiskt trodde att filmen handlar om ett verkligt band och det ledde till Spinal Tap började turnera och släppa plattor även i verkligheten.

David Lettermans sidekick Paul Shaffer medverkar i denna film och han är både musiker, kompositör och komiker. Det var han som skrev låten "It's Raining Men" som blev en hit med The Weather Girls och han har även uppträtt tillsammans med The Beach Boys.

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen