Betyg idag: 1 889 Besökare idag: 5 737

År: 2016
25/11 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
R
egissören M. Night Shyamalans filmer är antingen väldigt bra eller väldigt dåliga - jag gillar Sjätte sinnet, Unbreakable och faktiskt även The Village men de övriga av hans filmer som jag sett har jag inte tyckt om och ett tag trodde jag faktiskt att han skulle hamna i kalkonfilm-facket. Men sen hörde jag talas om filmen Split och jag tyckte att storyn verkade intressant och dessutom har ju James McAvoy, som jag mest förknippar med Last King of Scotland, huvudrollen och därför bestämde jag mig för att se filmen och det ångrar jag faktiskt inte - det här är en av de bästa filmerna som gjorts på senare år. Jag tänker inte gå in på några detaljer men Split skulle man faktiskt kunna klassa som en fristående uppföljare till en av Shyamalans tidigare filmer.

Filmen inleds med att Casey (Anya Taylor-Joy) är på väg hem tillsammans med ett par vänner, och de ska få skjuts. Men medan han som ska köra packar in grejer i bagaget så sätter sig en främling (James McAvoy) bakom ratten och drogar tjejerna innan han kör iväg med dem.

När tjejerna vaknar igen så befinner de sig inlåsta i ett litet rum och de vet inte var de befinner sig. Kidnapparen har planer för de tre tjejerna och två av dem vill överfalla honom när han kommer in i rummet och även om Casey också vill ta sig därifrån så vill hon hellre ta till en annan taktik.

Snart visar det sig att kidnapparen har 23 olika personligheter och att en del personligheter är farligare än andra. Dessutom verkar det som att en 24:e personlighet håller på att ta form, en personlighet som är betydligt värre än alla de andra och när de två andra tjejerna blir inlåsta i andra rum så bestämmer sig Casey för att börja tampas med kidnapparen på egen hand.

Filmen har ett bra upplägg för en skräckis och även om det förekommer en och annan klyscha genom filmens gång så är det här ändå en väldigt bra, spännande och otäck film. Skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig och då syftar jag främst på James McAvoy och Anya Taylor-Joy. McAvoy tacklar en svår roll väldigt bra i den här filmen. Och M. Night Shyamalan själv skymtar förbi i en mindre roll (och han har påstått att det här var den svåraste filminspelningen han varit med om).

Det finns faktiskt lite sanning bakom historien då kidnapparen är baserad på en verklig person - Billy Milligan, som levde 1955-2014 och han hade faktiskt 24 personligheter. Han åtalades för tre våldtäkter under slutet av 1970-talet och han begick även ett flertal andra brott, bland annat väpnat rån.

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen