Recension av Stulna år

Ã…r: 1999
28/6 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
E
n gång i tiden fanns det en videobutik som hette Anderssons Video och där spenderade man mycket tid och pengar under början av 00-talet. En hel del av filmerna man hyrde där hör idag till mina absoluta favoriter och en av dem är Stulna år, som är baserad på Susanna Kaysens självbiografiska bok med samma titel. Även om det finns åtskilliga bra och välgjorda filmer som är baserade på böcker så brukar jag ändå tycka att boken är bättre, men det finns faktiskt några fall där filmen lyckas överträffa boken och Stulna år hör till den senare kategorin.

Filmen utspelar sig under slutet av 1960-talet och handlar om Susanna (Winona Ryder), en ung kvinna som ibland har svårt att skilja fantasi från verklighet. En dag sköljer Susanna ner en burk Aspirin med en flaska vodka, något som omgivningen uppfattar som ett självmordsförsök även om Susanna själv har en annan syn på saken. Händelsen resulterar dock i att Susanna får träffa en psykolog som ordnar en plats på ett mentalsjukhus åt henne.

På sjukhuset får Susanna dela rum med en annan kvinna vid namn Georgina (Clea DuVall) och hon lär även känna Daisy (Brittany Murphy), Polly (Elisabeth Moss) och några andra patienter där. Susanna, som nu fått diagnosen borderline, har svårt att förstå sin sjukdom och det gör det svårt för henne att bli bättre och bryta en del mönster - och det blir inte bättre när hon fäster sig vid den upproriske Lisa (Angelina Jolie).

Filmen är både gripande, lite spännande och stundvis faktiskt även ganska rolig (särskilt när de ska ut och äta glass mitt i vintern). Skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig, särskilt Winona Ryder och Angelina Jolie som båda gör sina bästa roller och Jolie fick dessutom en välförtjänt Oscar för rollen som Lisa. Jag delar även ut stora plus till Clea DuVall, Brittany Murphy, Whoopi Goldberg och Jared Leto. Den fenomenala musiken är ett plus i kanten. Det finns väl egentligen bara ett minus och det är att förekommer ett par lösa trådar som inte leder någonstans - exempelvis så påstår Georgina i början av filmen att hon är mytoman men det märker man ingenting av under filmens gång (möjligen med undantag av en scen men att hon ljuger där skulle lika gärna kunna bottna i att hon är upprörd). Filmen är regisserad av James Mangold, som även gav oss kultfilmen Identity och regisserade filmen Walk The Line om Johnny Cash.

Filmen är som sagt bättre än boken men jag rekommenderar er ändå att passa på att läsa boken också, för där får man reda på en del saker som inte kommer fram i filmen - jag tänker dock inte avslöja vad.

Av någon anledning så jämförs den här filmen ofta med Gökboet och jag har till och med hört en del professionella kritiker kalla filmen för "Gökboet i light-version" men gör man den jämförelsen så kan man inte ha särskilt stora referensramar. Båda filmerna utspelar sig förvisso i samma miljö och det finns även ett par andra mindre likheter mellan filmerna men att jämföra Stulna år med Gökboet blir ändå helt fel i min mening - det är ungefär som att jämföra Scarface med Gudfadern.

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen