Betyg idag: 1 643 Besökare idag: 5 804

År: 1999
22/10 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
E
n gång i tiden samlade jag på VHS-filmer och det fanns en butik inne i stan där man kunde köpa nya filmer billigt och ibland upptäckte jag en del guldkorn genom att köpa filmer på måfå - det var på det sättet jag upptäckte Spike Lees film Summer of Sam, som både är en av 90-talets bästa filmer och även en av Spike Lees bästa. Jag fick det sista exemplaret av filmen och jag minns att jag blev väldigt sur över att bilden var totalt värdelös trots att filmen var ny, men jag tyckte att filmen var så bra att jag lät bli att lämna tillbaka den.

Filmen utspelar sig i New York City under slutet av 1970-talet. Det är en olidligt varm sommar och dessutom är alla rädda för den ökände seriemördaren David Berkowitz, även känd som Son of Sam (Michael Badalucco), som härjar i staden och skjuter sina offer. Och han lämnar mystiska meddelanden till polisen, som vill stoppa honom innan han slår till igen.

Vinny (John Leguizamo) försörjer sig frisör och på fritiden umgås han med sina vänner, tar droger och hänger på diskotek. Han är även otrogen mot sin fru Dionna (Mira Sorvino), vilket han får ångest för emellanåt men han försöker bättra sig men det går dock inte särskilt bra.

Vinnys kompis Richie (Adrien Brody) bor i ett garage och har gått och blivit punkare och han är även med i ett punkband. När Richie börjar gå omkring med knäppa frisyrer och bete sig konstigt så börjar Vinnys övriga bekantskapskrets ana ugglor i mossen och de tror att Richie kana vara mördaren. Vinny är dock övertygad om att så inte är fallet – tills hans vänner visar honom en fantombild som publicerats i tidningen.

I den här filmen blandar man fakta med fiktion. Seriemördaren David Berkowitz härjade i New York under 70-talet och han hävdade att grannens hund – som enligt Berkowitz var besatt av en egyptisk demon – beordrade honom att mörda. När det gäller Berkowitz så är filmen väldigt trogen verkligheten; han sköt sina offer med en revolver av kalibern .44, han lämnade meddelanden till polisen (man får höra de verkliga meddelandena i filmen) och så vidare. Det andra som inte handlar om mördaren är dock påhittat (Spike Lee ville dock göra en film som enbart handlade om Berkowitz men ändrade sig då han fick kritik från offrens familjer).

Filmen är väldigt spännande och den är snyggt filmad. Skådespelarna kan man verkligen inte klaga på; både John Leguizamo och Adrien Brody gör väldigt bra ifrån sig och jag delar även ut stora plus till Mira Sorvino och Jennifer Esposito. Även Spike Lee själv medverkar i filmen; det är han som spelar TV-reportern som dyker upp emellanåt.

Musiken är ett plus i kanten och det var faktiskt tack vare den här filmen som jag började gilla The Who. I en scen uppträder Richies punkband – som bland annat bestod av skådespelarna Adrien Brody och Jennifer Esposita – på rockklubben CBGB och framför låten "Hello From The Gutters" där man satt musik till ett av Berkowitz brev till polisen och det är skådespelarna själva som framför låten.

Stygga-Vargen 0 har röstat

The Mole People
Tin Man
Carrie
Cannibal Holocaust
Gul gul gul är vår undervattningsbåt
Psycho