Recension av Super Mario Bros.

Regissör: Annabel Jankel, Rocky Morton
År: 1993
3/8 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
J
ag har haft lite Super Mario-dille på sista tiden och det klassiska Super Mario Bros-spelet från 1985 är bland det bästa som någonsin hänt inom spelvärlden och jag har spelat det spelet i princip varje dag de senaste månaderna (det var även ett av mina favoritspel när jag växte upp) och jag brukade titta på den tecknade TV-serien Super Mario Bros. Super Show en gång i tiden. För några år sen fick jag reda på att man gjort en spelfilm om Super Mario och den ville jag naturligtvis se men av någon anledning så dröjde det ett tag innan jag gjorde det. Nu har jag äntligen sett filmen för första gången och jag fastnade för den direkt. Det här är en film jag kan tänka mig att se många gånger.

Handlingen tar sin början i Brooklyn. En gång i tiden fanns det dinosaurier där men de flesta blev utrotade av en meteorit. Några dinosaurier lyckades överleva och ta sig till en parallellvärld där de har förökat sig och utvecklats genom årtusendena. Men Brooklyn har utvecklats en del sen dinosauriernas tid och nu bor de båda bröderna Mario (Bob Hoskins) och Luigi (John Leguizamo) där och båda försörjer sig som rörmokare, men det går dock inte särskilt bra.

En dag träffar Mario och Luigi en kvinna vid namn Daisy (Samantha Mathis), som växte upp på ett barnhem – hon har aldrig träffat sina föräldrar och vet ingenting om sina rötter. Hon har dock ett halsband som hon haft så länge hon kan minnas men hon vet inte var hon fått tag på det eller vad hänget är. I Brooklyn har många unga kvinnor försvunnit spårlöst på sista tiden och till slut blir även Daisy bortförd.

Mario och Luigi bestämmer sig för att försöka rädda henne och då hamnar de i en parallellvärld som skiljer sig en hel del från den vanliga världen. Där kryllar det av mystiska varelser och konstiga saker händer hela tiden. Kung Koopa (Dennis Hopper) har tagit över parallellvärlden och han har planer på utöka sitt imperium men för att kunna göra det så behöver han ett visst föremål som han letat efter väldigt länge. Kommer Mario och Luigi att kunna stoppa Koopa och rädda Daisy innan det är för sent?

Filmen är inte särskilt trogen Super Mario Bros-spelen men det här hade ändå mycket väl kunnat vara baserat på ett Mario-spel. När produktionen satte igång så visste Bob Hoskins inte att filmen var baserad på ett spel – det fick han reda på genom sin son Jack, som kände igen titeln och sen visade honom spelet. Bob Hoskins blev dock inte nöjd med filmen och ansåg att det här var det sämsta han någonsin medverkat i (men Jack tyckte dock om filmen). Filmen har ofta sågats och den fick inga större framgångar på biograferna heller men ur ett filmhistoriskt perspektiv har den ändå ett visst värde – den är stilbildande på det sättet att det här är den första spelfilmen någonsin som är baserad på ett TV-spel.

Även om filmen kanske inte är något mästerverk så tycker jag ändå att den är underskattad. Filmen är både välgjord och spännande, skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig och specialeffekterna är snygga. Jag hade gärna velat höra lite mer musik från Mario-spelen men soundtracket är ändå ganska bra (åtminstone som helhet). Jag tycker inte att Hoskins hade någon egentlig anledning att skämmas över den här filmen för han gör faktiskt en av sina bästa roller här och jag delar även ut stora plus till John Leguizamo, Dennis Hopper och Samantha Mathis. Det här är en av 90-talets bästa filmer och jag tycker det här är en film man bör ha sett, särskilt om man gillar Mario-spelen.

Stygga-Vargen 2 har röstat
nissling 23 har röstat