Betyg idag: 1 172 Besökare idag: 4 617

År: 2013
16/7 2018
Recenserad av Stygga-Vargen
N
är det gäller film så har skräck alltid varit en av mina favoritgenrer och nu har jag precis börjat utforska kannibal-delen av denna genre på allvar även om jag nu i skrivande stund förvisso bara hunnit plöja igenom tre filmer (sju om man räknar med filmer om Hannibal Lecter, vilket jag inte gör de då de filmerna egentligen inte handlar om kannibalism) och av dessa tre har jag två storfavoriter - The Green Inferno och den oklippta versionen av Cannibal Holocaust. Jag planerar att se fler kannibalfilmer framöver och jag hoppas på att upptäcka fler favoriter inom denna genre.

Denna film handlar om Justine (Lorenza Izzo) som pluggar på college och både hon och hennes rumskompis stör sig på eleverna som ständigt står och för högljudda demonstrationer på skolgården tidigt om morgnarna. Men under en lektion som handlar om den könsstympning som flickor utsätts för i en del länder börjar Justine komma på andra tankar och hon går till sin pappa, som jobbar för FN, och frågar om det finns något hon kan göra för att ta itu med detta problem - Justine tror att det bara är att resa dit och säga åt dem att sluta, men hon får förklaringen att det är lite mer invecklat än så.

Därför börjar Justine leta efter något annat, lite lättare problem som hon kan hjälpa till med. Hon träffar en grupp aktivister som tänker resa till Peru, detta eftersom att en skog håller på att huggas ner och om man tillåter det så lär det leda till att en uråldrig stam som bor i just det området kommer att dö ut och det vill aktivisterna stoppa.

De har skaffat ett gammalt propellerplan som de ska resa dit med och Justine får följa med. Väl på plats så utför de en aktion som lyckas men när de ska åka hem igen så störtar planet. Justine och några andra överlever kraschen och de bestämmer sig för att försöka hitta något annat sätt att ta sig därifrån. Då blir de tillfångatagna av stammen de försökt rädda - de förs till deras by och blir inlåsta i en bur. Snart visar det sig att stammen är kannibaler som tänker äta upp dem och då måste aktivisterna börja kämpa för sina liv.

Filmen är regisserad av Eli Roth som även gav oss Cabin Fever, Hostel och Knock Knock. När det gäller Green Inferno så är det ju uppenbart att man haft Cannibal Holocaust (den lär vara ganska stilbildande inom genren) som inspirationskälla men därmed inte sagt att detta är en kopia av Cannibal Holocaust för det är det inte.

Green Inferno klassar jag som en av de bättre skräckfilmerna som gjorts på senare år och den är både spännande, otäck och välgjord och skådespelarna gör ett väldigt bra jobb. Enda minuset är väl att slutet kunde ha varit lite bättre. Men gillar man brutalt råa och blodiga skräckfilmer så rekommenderar jag denna.

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen