Recension av The Lost Boys

År: 1987
27/3 2018
Recenserad av Stygga-Vargen
J
ag var gothare en gång i tiden - inte en gothare som gick omkring i svarta kläder och sminkade mig vit i ansiktet - men jag var gothare i hjärtat och lyssnade på sån musik, läste såna böcker och tittade på en del såna filmer och fascineras av den kulturen än idag. En kväll satt jag och chattade med en annan gothare och bad om lite filmtips och jag fick då rådet att se The Lost Boys från 1987 och jag ville gärna se den men av någon anledning dröjde det åtskilliga år innan det blev av. Nu har jag precis införskaffat denna film på Blu-ray och jag är väldigt glad att jag fick se den till slut för det här klassar jag både som en av Joel Schumachers bästa filmer och en av 80-talets stora kultklassiker.

Handlingen kretsar kring den ensamstående mamman Lucy (Dianne Wiest) som flyttar till en kuststad i Kalifornien tillsammans med sina båda söner Michael (Jason Patric) och Sam (Corey Haim) - Michael är den äldre av dem. I stan finns det ett nöjesfält, en videobutik och en butik som säljer serietidningar men annars finns det inte särskilt mycket att göra för ungdomarna där.

Med tiden börjar Michael umgås med David (Kiefer Sutherland) och dennes vänner, som alla är utstötta och brukar hålla till i en grotta. En kväll har de fest i grottan och Michael är inbjuden och även om det händer lite konstiga saker i början så stannar Michael kvar. Under festens gång så ber David honom att dricka någonting ur en flaska, vilket han går med på.

Michael börjar snart förändras och Sam börjar misstänka att hans bror har förvandlats till en vampyr. Sam bestämmer sig då för att konsultera stadens båda vampyrexperter, bröderna Edgar (Corey Feldman) och Alan (Jamison Newlander), och tillsammans börjar de göra upp en plan för att tampas med vampyrerna i stan.

Filmen är inte så gothisk som jag trodde att den skulle vara men den är ändå väldigt bra och spännande och dessutom ganska välgjord. Och den är faktiskt även lite rolig emellanåt. Och soundtracket tycker jag är ett plus i kanten - det är väldigt mycket bra musik i den här filmen.

Det hade varit ganska roligt om karaktärerna Edgar och Alan hade hetat Poe i efternamn och jag blev faktiskt lite besviken när det visade sig att deras efternamn är Frog. Men man förstår ju referensen i alla fall.

Det här var den första filmen där Corey Feldman och Corey Haim spelade mot varandra och de kom att bli kända som "The Two Coreys". Feldman har utöver The Lost Boys även medverkat i klassiker som Stand By Me, The Goonies (den har jag tyvärr inte sett än), Gremlins och En djävul till granne och han är fortfarande aktiv som skådespelare. Även Haim fortsatte sin skådespelarkarriär fram till sin död år 2010. Både Feldman och Haim gör väldigt bra ifrån sig och jag delar även ut stora plus till Jason Patric och Kiefer Sutherland.

Stygga-Vargen 0 har röstat
Rollywood 2 har röstat