Recension av The Mole People

År: 1956
20/9 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
E
fter att ha sett Virgil W. Vogels kultklassiker Rymdinvasion i Lappland så blev jag sugen på att se fler av hans filmer och nu har jag nyligen införskaffat filmen The Mole People från 1956, som var hans regidebut. Gamla monsterfilmer har fascinerat mig i några år nu - de gamla klassiska monsterfilmerna är bättre och känns faktiskt mer genuina än de nyare - och The Mole People tycker jag är en riktig klassiker och jag har faktiskt god lust att se fler av Vogels filmer nu.

Handlingen kretsar kring de båda arkeologerna Roger Bentley (John Agar) och Jud Bellamin (Hugh Beaumont) som beger sig till kulturområdet Sumer i Mesopotamien. Där upptäcker de att det finns människor som bokstavligt talat bor under jorden, där de utvecklat ett eget samhälle.

Allt är dock inte frid och fröjd i underjorden. Människorna är inte ensamma där; där finns det även mutanter som är hälften människor och hälften mullvadar. Till en början blir de rädda för mutanterna, men är det verkligen mullvadsmänniskorna som är farliga?

Filmen är både spännande och välgjord och skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig. Mullvadarna ser ganska läskiga ut och när det gäller de mest välgjorda filmmonstren så borde de åtminstone komma med på topp 15. Filmen innehåller en del faktafel (bland annat får man se egyptiska hieroglyfer trots att filmen inte har någonting alls med Egypten att göra) och ett par andra tabbar men i övrigt finns det inte mycket att klaga på. Det här är bra grejer och i min mening är det här en film man bör ha sett. Något mästerverk är det väl kanske inte men det är i alla fall en riktig kultklassiker.

Filmen inleds med en liten monolog av en professor. Mannen är dock ingen skådespelare, det är Frank C. Baxter som var professor på riktigt och arbetade vid University of Southern California och var även programledare för TV-programmet Telephone Time en tid. Han tilldelades diverse priser och skymtade även förbi i några andra filmer.

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen