Betyg idag: 1 489 Besökare idag: 6 913

År: 1994
20/4 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
Å
r 1994, tio år efter att Wolfgang Petersens film Den oändliga historien släpptes, kom Den oändliga historien 3 - den tredje och (åtminstone hittills) sista delen i serien. Än en gång har man bytt regissör (tvåan regisserades av George Miller och trean av Peter MacDonald) och ingen av skådespelarna från de två första filmerna medverkar.

Än en gång får vi stifta bekantskap med Bastian (denna gång gestaltad av Jason James Richter som de flesta säkert förknippar med Rädda Willy-filmerna, och han är verksam som skådespelare än idag). Nu är Bastian lite äldre än i de två första filmerna och hans liv har förändrats en aning - hans pappa har gift om sig och i och med det har Bastian fått en styvsyster vid namn Nicole. Och de har flyttat in i ett nytt hus och Bastian har börjat i en ny skola. Bastian har problem både med Nicole och mobbar-gänget i den nya skolan.

I den nya skolan träffar Bastian en gammal bekant, nämligen herr Coreander. Han driver inte något bokantikvariat längre utan nu arbetar han i skolans bibliotek, men han har fått med sig böckerna från sitt gamla antikvariat - inklusive Den oändliga historien, som Bastian än en gång lånar.

Bastian lyckas ta sig över till Fantasien och strax därpå hittar Slip, mobbar-gängets ledare, Den oändliga historien och med hjälp av boken börjar Slip förändra Fantasien efter eget behag för att ställa till det för Bastian.

När kaoset blir allt värre söker Barnakejsarinnan upp Bastian och ber honom att lämna Fantasien för att ta tillbaka boken och rädda Fantasien. Av misstag råkar även några av varelserna i Fantasien ta sig över till den verkliga världen tillsammans med Bastian, och de hamnar på olika platser så att de måste hitta varandra för att kunna ta sig tillbaka igen.

Under tiden gör Slip och hans gäng saker och ting allt värre, men Bastian får hjälp från oväntat håll och han hoppas kunna rädda Fantasien än en gång.

Filmen följer samma mall som de två första filmerna, åtminstone till viss del - i början har Bastian problem, vilket för honom till Coreander och där hittar han boken Den oändliga historien, och sen bär det av till Fantasien där det också finns problem som måste lösas.

I denna tredje film får vi stifta bekantskap med några nya karaktärer, men några av karaktärerna från de två första filmerna dyker upp även i tredje filmen - Bastian och hans pappa, Coreander, Stenbitaren och ett par till. Ett stort minus är att krigaren Atreyu inte är med i denna film - faktum är att han inte ens omnämns en enda gång och man får inte någon som helst förklaring till hans frånvaro. Detta är inte acceptabelt i min mening - det är ungefär som att ta bort Luke Skywalker ur Star Wars-filmerna eller att ta bort Hermione i Harry Potter. Det här är också den enda filmen i trilogin där låten "The Neverending Story" inte spelas och det är ju synd, även om musiken i sig är bra ändå men det blir ju inte riktigt samma sak utan den låten.

Jag har ganska blandade känslor när det gäller den här filmen. När jag såg den första gången (jag minns tyvärr inte hur jag såg den först men det kan mycket väl ha varit på VHS) så tyckte jag inte om den alls men jag ville ge den en andra chans och det gjorde jag också när jag lyckades få tag på en italiensk DVD-utgåva av filmen på Amazon.

Filmen är ju inte alls lika bra som de två första delarna i serien men den är ändå klart sevärd. Har man tagit sig tid att se ettan och tvåan så kan man lika gärna se trean också. Skådespelarna och specialeffekterna är något sämre i denna del men därmed inte sagt att skådespelarna gör dåligt ifrån sig eller att specialeffekterna är helkassa, för så är det inte - men det hade kunnat bli bättre. Och till skillnad från de två första filmerna så är denna film inte baserad på boken. Detta är även den enda delen i trilogin som inte producerats av Warner Bros.

Kort sagt kan man väl säga att filmen inte är något mästerverk men den har ju ändå ett visst underhållningsvärde och som sagt - har man sett ettan och tvåan, varför då inte löpa linan ut och se trean också?

Ett plus är att man får se Jack Black i en av hans åtminstone någorlunda tidiga roller. Efter att ha sett honom i filmer som School Of Rock, Be Kind Re-Wind och En djävul till flickvän så känns det lite konstigt att se honom spela skurk men han gör det faktiskt ganska bra. Black gick med på att medverka i Den oändliga historien 3 då han är ett stort fan av den första delen i serien men han blev dock väldigt missnöjd med hur trean blev och därför vägrade han att prata om den i intervjuer under flera års tid.

Stygga-Vargen 0 har röstat

MirrorMask
I Spit on Your Grave
Horns
Scooby-Doo på Zombieön
Harry Potter och de vises sten
I Spit on Your Grave 3
I Spit on Your Grave 2