Recension av The Prophet's Game

År: 2000
25/11 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
E
n gång i tiden hände det ofta att jag bänkade mig framför TV:n och satte på Canal + för att se någon film som gick och där hittade jag en hel del filmer som jag fortfarande tycker är väldigt bra. En kväll upptäckte jag filmen The Prophet's Game, en väldigt spännande film som jag fortfarande klassar som väldigt bra och jag tittar fortfarande på den ibland.

Handlingen kretsar kring polisen Vincent Swan (Dennis Hopper) som en gång i tiden jagade en seriemördare som han tror att han lyckades döda - under mötet med mördaren fick han ett slag i huvudet så han minns inte riktigt vad som hände. Men han är övertygad om att mördaren dog och att fallet är avslutat.

En seriemördare börjar härja i Los Angeles och anordnar ett spel på Internet där spelarna måste lyckas lösa mystiska gåtor inom en viss tid, annars kommer de att gå en brutal död till mötes. Då både spelet och morden har väldigt många likheter med fallet som Vincent en gång ledde så bestämmer han sig för att hjälpa polisen med utredningen. En teori är att det är en copycat som är i farten men är det verkligen så?

Denna film är väldigt spännande och skådespelarna gör ett bra jobb, särskilt Dennis Hopper. Något mästerverk är det väl kanske inte men jag tycker att det är en av de bättre seriemördarfilmerna som gjordes under början av 00-talet och den är definitivt sevärd.

Skådespelaren Robert Ginty, känd för filmerna Hemkomsten och Harley Davidson And The Marlboro Man, gjorde sin sista filmroll i The Prophet's Game och han gör bra ifrån sig.

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen