Recension av The Revenant

År: 2009
14/1 2018
Recenserad av Stygga-Vargen
Å
r 2009 kom zombiefilmen The Revenant, som kanske inte är lika bra som exempelvis George A. Romeros The Night Of The Living Dead eller någon av de andra riktigt stora klassikerna inom zombiegenren. Men ändå så är The Revenant en av de bästa zombiefilmerna som gjorts, åtminstone på senare år, då filmen är både välgjord och nyskapande. Istället för att följa den klassiska mallen för zombiegenren så har man här lyckats tänka utanför lådan ganska rejält och det är faktiskt bara en fördel - ibland kan man misslyckas katastrofalt om man försöker förnya en genre men i det här fallet har man faktiskt lyckats väldigt bra och jag hoppas att man gör fler zombiefilmer i den här stilen.

Handlingen tar sin början i Irak. Soldaten Bart (David Anders) deltar i kriget men längtar hem. En kväll är Bart och några andra soldater ute och åker då Bart råkar köra på ett barn. De andra vill bara åka därifrån men Bart hoppar ur bilen för att göra det rätta - men det visar sig att barnet fortfarande är vid liv och en stund senare är Bart död.

En månad senare har Barts kropp fraktats hem till Los Angeles och hans bäste vän Joey (Chirs Wylde) går på begravningen. Men under natten vaknar Bart och lyckas ta sig ur graven. Därefter beger han sig hem till Joey, som först blir rädd men sen bestämmer han sig för att hjälpa sin vän.

Bart tror att han blev levande begravd och att allt nu ska återgå till det normala. Men snart inträffar ett par konstiga saker - Barts ögon ändrar färg och han kan inte äta och dricka utan att spy blod. Därför tar Joey med honom till en läkare för att ta reda på vad som är fel men det resulterar i kaos på sjukhuset. Därför konsulterar Joey internet istället och kan då konstatera att Bart har förvandlats till en slags halvzombie som måste dricka människoblod för att kunna leva. Därför bestämmer sig Joey för att hjälpa sin vän att hitta potentiella offer - och snart inser de att de faktiskt har nytta av Barts tillstånd.

Filmen är både spännande, rolig och välgjord och som sagt är den faktiskt även nyskapande. Skådespelarna gör ett väldigt bra jobb och det här är en av de bästa filmerna som gjordes under 00-talet. Filmen blir lite seg en stund och man hade kunnat korta ner den en aning och man har gjort en del tabbar (Barts uniform är ett exempel) men i övrigt finns det väl egentligen inget negativt att säga om den.

Filmen refererar till Franz Kafkas klassiska novell Förvandlingen från 1915. I filmen besöker Joey en butik som heter Samsa's - Förvandlingen handlar om Gregor Samsa, som vaknar en morgon och upptäcker att han förvandlats till en jättelik insekt.

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen