Recension av The Roommate

År: 2011
14/1 2018
Recenserad av Stygga-Vargen
F
ilmälskare som jag är så händer det ibland att jag bänkar mig framför TV:n, knäpper igång Netflix och tittar på nån film som de har i utbudet. Och givetvis händer det ju att jag ser en film på Netflix mer än en gång om jag gillar och nu har jag sett filmen The Roommate från 2011 hela tre gånger på kort tid, så man kan nog dra slutsatsen att jag gillar denna film. Filmen är ju inte särskilt nyskapande och något mästerverk är det ju knappast men den är ändå klart sevärd.

Handlingen kretsar kring Sara (Minka Kelly) som precis åkt från Des Moines till Los Angeles för att plugga på college och hon har valt mode som huvudämne. Hon får snabbt nya vänner och börjar umgås med skolkamraten Stephen (Cam Gigandet) och sin nya rumskompis Rebecca (Leigton Meester). Hon kommer även bra överens med professor Roberts (Billy Zane). När Sara inte pluggar så ägnar hon sig åt att umgås med sina nya vänner och att gå på fester.

Sara kommer allt bättre överens med Rebecca och de börjar göra saker tillsammans - de köper böcker, hänger på kaféer och sånt där. De skaffar även en kattunge som de har på rummet trots att det är förbjudet att ha husdjur på skolan.

Snart börjar Saras vän Tracy (Aly Michalka) märka att allt inte verkar stå rätt till med Rebecca - hon beter sig konstigt emellanåt och mystiska saker händer ständigt kring Rebecca. Därför försöker hon övertala Sara att göra sig av med Rebecca men då råkar Tracy själv illa ut.

Rebecca beter sig allt konstigare och snart står det klart att hon blivit besatt av Sara och inte tänker låta något eller någon komma mellan dem oavsett vad. Och snart svävar både Sara och hennes omgivning i livsfara.

Den här filmen har ju ganska uppenbara likheter med Ensam ung kvinna söker, men någon kopia av Ensam ung kvinna söker är det ju samtidigt inte heller (på samma sätt som Swimfan har uppenbara likheter med Farlig förbindelse utan att vara en kopia). Men en film behöver ju inte vara särskilt nyskapande för att vara bra och The Roommate är både spännande, underhållande och välgjord och skådespelarna gör bra ifrån sig. Billy Zane och Frances Fisher som båda innehar biroller i denna film medverkade för övrigt även i Titanic.

Enligt Aly Michalka tog duschscenen med henne hela 13 timmar att spela in. Till en början tilldelades Leighton Meester rollen som Sara men senare valde hon att ta rollen som Rebecca istället.

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen