Betyg idag: 1 177 Besökare idag: 5 562

Recension av Tomtetass och jakten på julen

Regissör: Robert Vince
År: 2010
22/11 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
V
i har alla våra små traditioner och framåt jul så älskar jag att titta på julfilmer, något som jag enligt tradition alltid börjar med i november och se slutar med efter julhelgen. Så länge jag kan minnas har vi i min familj alltid haft som tradition att se filmen Ett päron till farsa firar jul dan före dopparedan, men det blir som sagt en hel del julfilmer redan innan den 23 december. En av mina stora favoriter bland julfilmerna kom år 2010 och heter Tomtetass och jakten på julen, vilket är en film som innehåller väldigt många av de ingredienser som jag anser att en bra och välgjord julfilm ska innehålla.

Handlingen tar sin början strax innan jul och pendlar mellan Nordpolen och New York City. Jultomten (Richard Riehle) befinner sig i sin verkstad och förbereder sig som vanligt inför den kommande julen. På sin födelsedag får Jultomten ett paket med ett medföljande brev - i brevet står det att en gammal vän till honom, Mr. Hucklebuckle, har gått bort och att paketet innehåller en födelsedagspresent från Hucklebuckle till Jultomten. Presenten visar sig vara en leksakshund.

I New York har James (John Ducey) och hans fru Kate (Bonnie Somerville) fått ärva Hucklebuckles leksaksaffär. James har en framgångsrik karriär som revisor och vill därför bara sälja leksaksaffären fortast möjligt, men kruxet är att de både måste driva leksaksaffären och gå med vinst under julsäsongen för annars får de inte ärva den. Motvilligt går James med på det men Kate är inte lika negativt inställd till det hela.

Samtidigt ska en flicka vid namn Quinn (Kaitlyn Maher), som precis blivit föräldralös, placeras på ett barnhem. Barnhemmet styrs med järnhand av Ms. Stout (Wendi McLendon-Covey) som avskyr julen och vägrar tillåta barnen att leka, sjunga eller ens inneha leksaker - kommer hon på någon av flickorna med att ha gömt undan en leksak så hamnar denna leksak i förbränningsugnen i källaren. Quinn blir dock snabbt vän med Willamina (Madison Pettis), som hjälper Quinn att komma i ordning på barnhemmet.

En dag blir Jultomtens leksakshund genom magi levande, och Jultomten döper honom då till Tass. Efter Hucklebuckles bortgång har julstämningen minskat avsevärt i New York så därför bestämmer sig Jultomten för att tillsammans med Tass bege sig från Nordpolen till New York för att se vad de kan göra för att få igång julstämningen där. Men när de väl är i New York så blir Jultomten påkörd av en bil och tappar minnet. Tass försöker kalla på hjälp men det är inte särskilt lätt då bara de som tror på Jultomten kan höra Tass prata, och när Tass sen återvänder så är Jultomten försvunnen.

Tass träffar Quinn och Willamina och ber dem om hjälp att hitta Jultomten. Men eftersom att julen står för dörren så kryllar det av tomtar överallt och även om en del tomtar är lätta att avfärda så är det ändå svårt för dem att hitta den riktiga Jultomten. Kommer de att lyckas Jultomten innan jul? Och kommer Jultomten att få tillbaka minnet innan det är för sent?

Julstämningen ligger ständigt och trycker i bakgrunden filmen igenom för att sen infinna sig med riktigt dunder och brak. Filmen är ganska sorglig på sina ställen men den är även rolig och spännande. Musiken är ett plus i kanten och skådespelarna kan man verkligen inte klaga på - särskilt inte Kaitlyn Maher och Madison Pettis, och jag delar även ut stora plus till Richard Riehle och Bonnie Somerville. Kaitlyn Maher har fortsatt sin skådespelarkarriär och har på senare år bland annat medverkat i filmen Russell Madness och TV-serien Mack & Moxy. Även Madison Pettis är verksam som skådespelare ännu och har bland annat varit med i TV-serierna The Fosters och Lejonvakten.

År 2012 fick Tomtetass och jakten på julen en uppföljare med titeln Tomtetass 2: Julens hjältar. Då den första Tomtetass-filmen är en av mina julfavoriter så blev jag ju naturligtvis sugen på att se uppföljaren också men den blev jag faktiskt väldigt besviken på. Tomtetass 2 är väl en ganska okej film men den är inte ens i närheten lika bra som denna klassiker.

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen