Betyg idag: 1 440 Besökare idag: 3 933

År: 2001
16/7 2018
Recenserad av Stygga-Vargen
F
ör många år sen köpte min pappa filmen The Unsaid på VHS och han satte sig och tittade på den själv en eftermiddag när han hade tråkigt. Han gillade filmen och nästa gång han satte på den så var jag också med och såg den och jag gillade den också och nu har jag sett den åtskilliga gånger både på VHS och på DVD och det här är faktiskt en av de bästa filmerna som Andy Garcia medverkat i och det är även en av de bästa filmerna som gjordes under 00-talet.

Handlingen kretsar kring psykologen Michael (Andy Garcia) som är gift och har två barn i tonåren, Kyle (Trevor Blumas) och Shelly (Linda Cardellini). Shelly ska vara med i en musikal och Michael tänker naturligtvis sitta i publiken tillsammans med sin fru Penny (Chelsea Field) och det är tänkt att även Kyle ska följa med, men i sista stund bestämmer sig Kyle för att stanna hemma istället - vilket de andra familjemedlemmarna inte blir särskilt glada över eftersom att det är första gången musikalen ska spelas. Men till slut bestämmer de sig för att ha lite överseende med Kyles beslut eftersom att han haft psykiska problem ett tag. När de sen kommer hem på kvällen så upptäcker de att Kyle har begått självmord.

Tre år senare har Michaels liv förändrats rejält. Han har skilt sig från Penny och Shelly bor hos sin mamma, och Michael har flyttat och bor nu ensam. Han har gett upp sin karriär som psykolog och ägnar sig nu främst åt att skriva men han ger även föreläsningar ibland. Efter en föreläsning ber hans vän Barbara (Teri Polo) honom om en tjänst - att ta sig an tonårspojken Tommy (Vincent Kartheiser).

När Tommy var liten så bevittnade han hur hans pappa dödade hans mamma, varpå fadern dömdes till livstids fängelse. Tommy har förträngt saker som hände den där dagen så han befinner sig nu på en institution och han ska snart skrivas ut, men Barbara tror inte att han är redo än så nu vill hon att Michael ska hjälpa honom att ta itu med sitt förflutna. Michael går med på det men han är inte beredd på att Tommy vill lämna institutionen till varje pris.....

Det förekommer tyvärr lite brist på logik när det gäller en karaktärs agerande på en punkt och det stör jag mig lite på men bortser man från det så är The Unsaid en väldigt bra och spännande film med väldigt bra skådespelare. Både Andy Garcia, Linda Cardellini och Vincent Kartheiser gör väldigt bra ifrån sig. I en mindre roll syns Sam Bottoms som bland annat var med i Francis Ford Coppolas klassiker Apocalypse Now från 1979 och han gör också bra ifrån sig (han är för övrigt även klockren som Cal Trask i TV-versionen av Öster om Eden från 1981).

I USA, Storbritannien och Kanada släpptes The Unsaid direkt på video men i Frankrike, Italien, Spanien och även i en del asiatiska länder visades den på bio.

Stygga-Vargen 0 har röstat
Rollywood 0 har röstat