Recension av The Voices

År: 2014
14/1 2018
Recenserad av Stygga-Vargen
J
a, tiderna förändras - förr fanns det en hel del videobutiker i stan men nu har i princip alla lagts ner men av mina forna favoriter finns dock kvar. Men den butiken bytte ägare för en tid sen och är tyvärr inte längre vad den en gång var så jag spenderar inte särskilt mycket tid där längre. Förr blev det nästan en sväng dit dagligen men numer blir det högst någon gång i månaden, om ens det. Men för en tid sen besökte jag alltså denna videobutik och såg att de hyrde ut filmen The Voices, som jag tyckte verkade bra men jag hyrde den aldrig även om jag bestämde mig för att se den vid tillfälle - och nu har jag alltså sett den i och med att jag fick den på Blu-ray i julklapp och den är faktiskt bättre än jag hade räknat med.

Denna film handlar om Jerry (Ryan Reynolds) som arbetar på en fabrik som tillverkar badkar. Han har inga nära vänner men kommer bra överens med sina kollegor och är smått förälskad i Fiona (Gemma Arterton). Ingen av hans kollegor vet dock att Jerrys husdjur, katten Mr. Whiskers och hunden Bosco, pratar med honom och tillsammans med Dr. Warren (Jacki Weaver) utgör hans enda bekantskapskrets utanför arbetet.

Dr. Warren försöker hjälpa Jerry med hans psykiska problem och skriver ut mediciner åt honom, som Mr. Whiskers sen övertalar honom att inte använda. Jerry har dock bestämt sig för att försöka bli bättre på att umgås med folk och stämmer träff med Fiona - vilket leder till att han under kvällens gång av misstag råkar göra sig skyldig till hennes död.

Bosco ger honom då rådet att gå till polisen och berätta vad som hänt men Mr. Whiskers lyckas övertala Jerry att fortsätta mörda. Och när Fionas avhuggna huvud också börjar prata med honom och ber honom att fixa en vän åt henne så börjar Jerry umgås med en annan kollega, Lisa (Anna Kendrick). Med tiden börjar polisen utreda mordet på Fiona och samtidigt märker Jerry att hans problem bara verkar bli värre.

Här blandar man komedi med thriller och skräck och det lyckas man väldigt bra med; filmen är både spännande och lite otäck och den är hysteriskt rolig på sina ställen. Samtidigt utgör filmen en ganska intressant karaktärsskildring och den är även intressant ur ett psykologiskt perspektiv - istället för att bara skildra galenskap från utsidan så visar man även hur en psykiskt störd individ kan uppleva världen. När det gäller skådespelarnas insatser så gör Ryan Reynolds sin vassaste prestation hittills och man kan inte heller klaga på vare sig Gemma Arterton, Anna Kendrick eller Jacki Weaver. Musiken är ett plus i kanten.

Stygga-Vargen 0 har röstat
ehansi 0 har röstat