Betyg idag: 1 002 Besökare idag: 5 537

År: 2001
8/5 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
F
ör en massa år sen fanns det en videobutik här i stan som hade ett stående erbjudande - för 100 kronor fick man hyra åtta filmer och ha dem hemma i åtta dagar. Filmälskare som jag är så utnyttjade jag ofta detta erbjudande och jag brukade i regel gå dit och hyra en bunt filmer i veckan. Ibland hyrde jag nyutkomna filmer som jag var nyfiken på. Men för det mesta så blev hyrde jag filmer som hade åtminstone ett par år på nacken och ibland hyrde jag filmer på måfå - och jag upptäckte faktiskt en hel del guldkorn på det sättet. Videobutiken finns fortfarande kvar men nu har den bytt namn ett par gånger och den har genomgått en del förändringar och nu kan man inte längre hyra åtta filmer för 100 kronor.

Men en av filmerna som jag upptäckte vid den tiden var "Things Behind The Sun", där handlingen kretsar kring sångerskan Sherry (Kim Dickens). En dag blir hon full och däckar på en gräsmatta utanför ett hus. Hon har däckat på samma gräsmatta och dessutom på samma datum tidigare och den här gången griper polisen in och Sherry döms till att inte lämna delstaten (vilket ställer till det för hennes band) och att börja gå på AA-möten så att hon kan bli av med sina alkoholproblem.

Owen (Gabriel Mann) är journalist på en musiktidning en praktikant spelar en singel med Sherrys band för Owen - låten heter "Never Knew Your Names" och handlar om en våldtäkt som Sherry utsattes för många år tidigare. Praktikanten vill skriva en artikel om henne och Owen försöker övertyga redaktören om att det är en bra idé.

När det sen visar sig att Owen redan känner till Sherry och vet saker om våldtäkten så blir det han som skickas iväg för att intervjua Sherry och skriva artikeln. Men när Owen ska sätta igång med arbetet så kommer mycket gammalt damm upp till ytan, både för Owen själv och för Sherry.

Regissören Allison Anders blev själv våldtagen då hon var 12 och det är hennes erfarenheter som ligger till grund för filmen. Våldtäktsscenen i filmen är inspelad på plats i det hus där den verkliga våldtäkten ägde rum. Filmens titel kommer från en låt med Nick Drake.

Filmen är väldigt gripande och även lite spännande och skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig, särskilt Kim Dickens som gör sin bästa roll hittills. Jag ger även stora plus till Gabriel Mann, Don Cheadle och Eric Stoltz. Soundtracket är ett plus i kanten.

Stygga-Vargen 0 har röstat

Flygande farmor
Den hemlighetsfulla trädgården
Things Behind the Sun
Love & Mercy
Alvin och gänget: Gasen i botten
Alvin och gänget 3
Alvin och gänget 2