Recension av Trassel

År: 2010
20/9 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
J
ag minns att jag fick höra sagan om Rapunzel åtminstone ett par gånger som barn men sagan har jag inte hört på åtskilliga år nu så jag minns inte så mycket av den. År 2010 resulterade sagan i den animerade Disney-filmen Trassel, som lär vara en nytolkning av Rapunzel - och jag tycker att det här är en av de bättre animerade långfilmerna som Disney producerat.

Filmen utspelar sig i ett land där kungen och drottningen väntar barn men när det blir dags att föda så blir drottningen sjuk. Men enligt legenden ska det finnas en magisk blomma någonstans och denna blomma vill en häxa ha för sig själv så att hon kan hålla sig ung och frisk för evigt. Men man lyckas hitta blomman och gör en brygd av den som man sen ger till drottningen så att hon blir frisk.

Kungaparet får en dotter som heter Rapunzel och blommans magi sätter sig i Rapunzels hår. Klipper man av håret så försvinner magin så därför låter de hennes hår växa. Häxan vill fortsätta hålla sig ung och frisk så därför bestämmer hon sig för att kidnappa Rapunzel och hålla henne inlåst i ett torn.

Rapunzel växer upp i tron att häxan är hennes mamma. Rapunzel har i princip spenderat hela sitt liv inne i tornet och vet ingenting om världen utanför – bortsett från att svävande lyktor uppenbarar sig på himlen en gång om året, på hennes födelsedag, då hon kan se lyktorna genom fönstret. Rapunzels högsta önskan är att få gå ut och när hennes artonde födelsedag närmar sig samlar hon mod till sig och ber om lov att få gå ut – men det blir avslag.

Av en händelse träffar Rapunzel en tjuv vid namn Flynn Rider och hon övertalar honom att ta med henne ut så att hon kan få se lyktorna på nära håll för en gångs skull. Detta blir upptakten till ett spännande äventyr där allt kan hända och där faror lurar överallt.

Filmen är både rolig, sorglig och spännande och musiken är bra. Dessutom är filmen väldigt snyggt animerad. Något mästerverk är det väl kanske inte men filmen är ändå väldigt bra och välgjord och det är som sagt en av de bättre animerade filmerna som Disney ligger bakom (även om den naturligtvis inte är riktigt lika bra som exempelvis Frost eller Hitta Nemo). Apropå Frost så sökte både Idina Menzel och Kristen Bell rollen som Rapunzel (ingen av dem fick rollen, som gick till Mandy Moore) – båda gör röster i Frost.

Disney har förvisso gjort filmer om prinsessor förut men det här var deras första och åtminstone hittills enda film där prinsessan har gröna ögon. Rapunzel går för övrigt barfota genom hela filmen (Mandy Moore älskar för övrigt att agera barfota), och bara fötter betraktas ibland som ett tecken på oskuldsfullhet.

Stygga-Vargen 0 har röstat
Strömming 13 har röstat