Betyg idag: 1 764 Besökare idag: 5 935

Recension av Tryggare kan ingen vara

Regissör: Jimmy T Murakami
År: 1987
20/9 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
N
är jag växte upp så hände det ibland att vi gick och lånade VHS-filmer på biblioteket och en del filmer lånade vi flera gånger (den första Beck-filmen med Peter Haber var populär) och jag tror att jag var 9 eller 10 när vi gick och lånade en tecknad film som heter Tryggare kan ingen vara. Filmerna man lånade på biblioteket fick man ha hemma en hel vecka – det får man för övrigt fortfarande – och Tryggare kan ingen vara såg vi mer än en gång den veckan, men av någon anledning så lånade vi den inte fler gånger. Nu har det gått nästan 20 år sen vi lånade den på bibblan och jag hade faktiskt nästan glömt bort den – tills jag såg en video på Youtube där man listade diverse tecknade filmer och där visade man ett klipp från denna film och då mindes jag den. Jag blev naturligtvis sugen på att se om filmen men den verkar inte ha släppts på DVD här i Sverige men tack och lov hittade jag den på Amazon (där kan man faktiskt hitta en del guldkorn som av en eller annan anledning inte släppts på DVD/Blu-ray i Sverige) och filmen är faktiskt bättre än jag kom ihåg att den var.

Filmen utspelar sig i Sussex, England. Det har gått ungefär 40 år sen Andra världskriget slutade och handlingen kretsar kring det äldre paret James och Hilda, som båda växte upp under kriget. Nu har de varit gifta ett tag och James har precis gått i pension. Paret bor på en enslig gård och James beger sig in till stan för att läsa tidningen och handla ibland och paret har en son som de ringer till emellanåt men i övrigt har de inte mycket kontakt med omvärlden.

James får reda på att ett tredje världskrig ska bryta ut och börjar oroa sig men Hilda tar det inte på så stort allvar, åtminstone inte till en början. James bestämmer sig för att börja ta itu med förberedelserna och han bygger bland annat ett skyddsrum. En eftermiddag sitter paret och lyssnar på radio och får då reda på att en kärnvapenattack kommer att ske om bara tre minuter.....

Det här är en av de bättre tecknade filmerna som gjorts som inte producerats av Disney. Filmen är både spännande och gripande och stundvis lyckas den faktiskt bli lite rolig också. Och dessutom är den väldigt snyggt tecknad och den mästerliga musiken av David Bowie och Roger Waters är ett plus i kanten. Filmen är dock ganska mörk och otäck så den bör väl kanske inte visas för de allra minsta; filmen riktar sig nog mer till en något äldre publik.

Tecknade filmer föredrar jag alltid att se med svenskt tal – det beror nog på att jag växte upp med det så det har väl blivit en vana – och denna film var dubbad till svenska på VHS-utgåvan vi lånade. Jag minns dock inte hur den svenska dubbningen lät och även om det känns lite konstigt att titta på en tecknad film med engelskt tal så fungerar det faktiskt i det här fallet och jag tycker att både John Mills och Peggy Ashcroft är värda all beröm för sina insatser som James och Hilda.

Stygga-Vargen 0 har röstat

The Mole People
Tin Man
Carrie
Cannibal Holocaust
Gul gul gul är vår undervattningsbåt
Psycho
Super Mario Bros.