Recension av Vad hände med Baby Jane?

Regissör: Robert Aldrich
År: 1962
20/9 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
F
ör många år sen lyssnade jag ofta på låten Bette Davis Eyes med Kim Carnes (jag gillar den fortfarande) men på tiden hade jag bara sett en enda film med Bette Davis på TV och den filmen minns jag tyvärr inte så mycket av. Nu har jag nyligen sett Bette Davis i en av hennes mest kända filmer - Vad hände med Baby Jane? från 1962 och i den här filmen presterar hon riktigt bra och jag anser det här vara en av filmhistoriens bästa filmer.

Handlingen kretsar kring Jane Hudson (Bette Davis), som en gång i tiden var en väldigt populär barnstjärna vars föreställningar drog stor publik och det såldes till och med dockor baserade på hennes utseende. Jane trodde att populariteten skulle hålla i sig och att hon skulle få en framgångsrik karriär i Hollywood så småningom. Istället blev det hennes syster Blanche (Joan Crawford) som lyckades inom filmen och Jane är svartsjuk på henne för det.

En kväll inträffar en olycka så att Blanche blir handikappad och tvingas sitta i rullstol för resten av livet och tack vare sitt handikapp kan hon inte lämna hemmet, vilket innebär att det är Jane som får ta hand om henne. Jane har nu problem med spriten och hyser fortfarande agg gentemot Blanche eftersom att hennes karriär gick bättre.

Jane planerar att återuppliva sin sedan länge avslutade karriär men det är lättare sagt än gjort då hon måste ta hand om sin syster. Men får Jane minsta chans att terrorisera Blanche så tvekar hon aldrig att ta tillfället i akt och snart tappar Jane greppet fullständigt.

Det här är en riktig klassiker som man bör ha sett. Filmen är både spännande och otäck och skådespelarna kan man verkligen inte klaga på. Bette Davis är väldigt övertygande som den psykotiska Jane Hudson och även Joan Crawford gör väldigt bra ifrån sig. Jane Hudson kvalar lätt in som en av de obehagligaste filmkaraktärerna någonsin och filmen har verkligen åldrats med värdighet - jag kan komma på filmer från 80- och 90-talen som inte alls har åldrats lika bra.

Huset där systrarna Hudson bor i filmen finns i Los Angeles och bredvid denna byggnad ligger huset där Judy Garland bodde när Trollkarlen från Oz spelades in. Från början var det tänkt att Baby Jane skulle spelas in i färg men det var tack vare att Bette Davis satte sig på tvären som den kom att spelas in i svartvitt - hon trodde att filmen skulle te sig för gullig i färg.

År 1991 gjordes det en remake av denna film med Lynn Redgrave och Vanessa Redgrave i huvudrollerna men den har jag inte sett. Skulle jag komma i kontakt med den så kommer jag nog att se den men jag tvivlar på att den är lika bra som originalet.

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen