Recension av Elektra

År: 2005
12/7 2005
Recenserad av Loomis
V
i var nog många som höjde något på ögonbrynen när det meddelades att floppen ”Daredevil” skulle få en spin-off. Varför skulle man göra en fortsättning på något som inte alls blev speciellt lyckad, och framförallt på vad? Ännu svårare blev det att förstå när det visade sig att man valt att följa Jennifer Garners karaktär Elektra. Samma Elektra dog nämligen i ”Daredevil” men som tur är när det gäller filmer baserade på serietidningar så är reglerna inte alls de samma och där får sagan ta över där logiken slutar.

Elektra har blivit återupplivad och försörjer sig nu som en fruktad lönnmördare där känslor och privatliv inte alls existerar. En dag får hon ett erbjudande hon inte kan motstå och hon beger sig till avtalad plats. Väl där får hon kontakt med en far och dotter i grannhuset och snart visar det sig också att det är just de som är hennes måltavlor. Men samvetet hindrar henne från sitt jobb och istället hamnar hon mitt uppe i en kamp mellan gott och ont där hennes främsta uppgift blir att skydda den lilla flickan.

Förväntningarna var minst sagt låga inför filmen inte minst när den blev helt avrättad av en enig amerikansk kritikerkår och det faktum att den hamnade direkt bland dom svenska videobutikerna och inte på biograferna. Men så illa är det faktiskt inte.

”Elektra” har en riktig fördel och det är att den har ett väldigt vackert foto och även specialeffekterna är välgjorda. Det gör att den höjer sig något ur gropen av dussinaction. Annars är manusbiten precis som väntad väldigt enkel och full fart utan några försök till en något tyngre. Till sin fördel kan det också läggas till att man helt släppt försöken till en komisk sida som nu annars är obligatorisk i den här typen av film. Skönt och plus i kanten.

Som kvinnlig hjälte är Elektra mer intressant en Lara Croft i ”Tomb Raider” och Jennifer Garner känns betydligt mer trovärdig och graciös än Angelina Jolie. Garners girl next door- framtoning är säkert något som även tilltalar den yngre tonårstjejen och inte bara den finnige tonårsgrabben.

Antagligen var det min förutfattade mening, men positivt förvånad är det bara att konstatera att resultatet inte alls blev så hemskt som befarat, egentligen är Elektra en ganska underhållande actionfilm som inte ens är i närheten av en katastrofal filmupplevelse. Det är visserligen en bra bit upp till ”X-Men” och ”Spider-Man” men som 90 minuters snygg och ytlig underhållning så är ”Elektra” klart godkänd.

Loomis 11 har röstat

Deadbeat at Dawn
Carry on Pickpocket
As I Was Moving Ahead Occasionally I Saw Brief Glimpses of Beauty
Tekkonkinkreet
Vi som älskade varann så mycket
Var är min väns hus?
Taxi Teheran