Recension av Hitta Nemo

Ã…r: 2003
20/2 2004
Recenserad av Loomis
N
u är succégänget tillbaka, datasnubbarna hos Pixar Studios som tidigare legat bakom ”Toy Story” och ”Monsters Inc.”. Nu djupdyker dom ner i Australiens livliga hav för att pedagogiskt och underhållande visa oss vad fiskarna egentligen gör när vi inte ser på.

Den lilla fisken Nemo är den enda överlevande i sin kull av flera hundra yngel och han lever tillsammans med sin far Marlin. Då Nemo är den enda Marlin har så är han sådär överbeskyddande man bara kan vara som förälder. När det sen är dags för Nemos första skoldag så är det dags för Marlin att släppa taget om sin son. Det är något han inte klarar och för att bevisa för sin far att han visst klarar sig så beger sig Nemo ut i det okända mitt framför faderns ögon. Där blir han tillfångatagen av en dykare som tar med Nemo till sitt akvarium.

Marlin gör nu allt som den clownfisk han är, han försöker trotsa hela oceanen för att hitta Nemo. Men havet är stort och farligt, tur är väl då att han får hjälp av Dory…

Animerade långfilmer är inne just nu, och det med all rätt. Utvecklarna har lagt ner både tanke och tid för att skapa filmer som bl.a. ”Ice Age”, ”Shrek” och ”Ett småkryps liv”. Dom har lyckats att kombinera roliga äventyr för barnen samtidigt som föräldrarna skrattat sig fördärvade över skämten som ligger över barnens förstånd.

”Hitta Nemo” är inte lika komisk för den vuxna publiken som ”Ice age” och ”Shrek” men nu är det också så att det är Walt Disney som står bakom produktionen. Så det är ett klassiskt Disneyäventyr, men ett sådant äventyr sedan.

Det visuella är förbluffande och havet med alla dessa färger och små detaljer ger en levande och lekfull stämning. Äventyret gasar igång redan tidigt och längs vägen kryddat med en hel del humor. Det här är ett garanterat säkert kort att ta med småbarnen på. Samtidigt som den utan tvekar lockar fram barnet hos den äldre målgruppen.

Alla snabba och bitska kommentarer är borta, istället är det småsaker som står för humorn. Exempelvis dom ettriga fiskmåsarna, eller pelikanen som ber Marlin och Dory att hoppa i hans mun om dom vill överleva. Otroligt skicklig humor i mimik och timing hos dom dataanimerade figurerna.

Men roligast är trots allt fisken Dory som lider av kortminnesförlust. Det bådar för många skratt och hon ligger precis på gränsen till att bli för jobbig, men det balanseras väl av rösten av Ellen DeGeners. Det är alltså originalversionen som jag tittat på och där fungerar rösterna perfekt till sina karaktärer.

Den svenska versionen har jag inte hört något om men dom sista åren har det fungerat mycket bra. Ta på er badkläderna och gå och se vinterns blötaste äventyr, en upplevelse för hela familjen.

Stygga-Vargen 0 har röstat
billybob 10 har röstat