Recension av Hooligans

Ã…r: 2005
24/5 2006
Recenserad av Loomis
F
otbollshuliganer är inget vanligt tema att göra film på, visserligen har inte ”Football Factory” många år på nacken men innan dess är den största filmen med samma tema filmen ”I.D.” från 1995. Nu är det återigen dags att skildra fotbollens bakgata med våldet i fokus och vad det är som driver dessa Firmor. I regissörsstolen bakom denna annars väldigt testosteronpumpade film sitter en tysk kvinna med egna erfarenheter i ämnet.

Efter att Matt (Elijah Wood) blivit relegerad från Harvard då han tagit smällen (dock helt oskyldig) för sin rumkamrats droghandel åker han till England för att söka upp sin syster (Claire Forlani) och hennes familj. Väl där kommer han i kontakt med Pete (Charlie Hunnam) som visar honom livet som huligan och all den kärlek som finns inom gruppen. Problemet är bara att Matt är från USA och har svårt att bli accepterad av Firman samtidigt som han dras till det ofrånkomliga våldet.

På många sätt är ”Hooligans” en väldigt väntad skildring av vad man har för uppfattning om just dessa s.k. Firmor som inte har det sportsliga som det primära målet utan det är istället våldet och respekten som kommer med det som kommer i första hand. Men samtidigt så är det en vågad skildring av våldet och dess natur, förutom att det är grovt och brutalt så skildras vägen dit väldigt naket. Där har man lyckats gjort det förvånansvärt bra, Elijah Wood tvättar här bort sin stämpel som Frodo och hans karaktärs väg från Harvard till rejäla slagsmål blir konstigt nog förståelig utan att för den sakens skull bli övertydlig.

”Hooligans” är en grabbig film, inga tvivel om det men observera att det är inget kvinnor ska hoppa förbi. Här finns det bra underlag för många diskussioner, inte minst den manliga stoltheten och varför ligger våld så starkt i just männens natur?

Regissören Lexi Alexander skriver i reklammaterialet för filmen att männen i dessa Firmor många gånger inte behöver vara från fattiga kvarter och sunkiga jobb utan att den största orsaken är avsaknaden av kärlek från hemmet. En kärlek man sen finner med sina kamrater i våldets värld där lojalitetens gränser verkligen sätts på prov. Där har hon en poäng och den förmedlar hon även bra i sin film.

Den enda riktiga invändningen jag kan ha emot filmen är inte själva hantverket utan risken med filmens budskap, här är våld accepterat om det behövs. Men å andra sidan så ser verkligheten ut såhär och i synnerhet just på bakgator av fotbollsarenor. Men hur uppfattar en osäker tonåring filmen? Kamratskapen och roliga kvällar på puben samt lite ”häftiga” slagsmål då och då. Men återigen, det är en bra grund för diskussion och filmen kan då använda detta till en fördel istället.
Att män är djur och små rädda skitar summerar filmen ganska bra och det låter konstigt men det är intressant att få följa dessa människor. Man skakar på huvudet och kallar många idioter och psykfall men samtidigt kan man inte låta bli att undra varför. Det är antagligen precis det Lexi Alexander vill och det lyckas hon också med.

Shaun 12 har röstat
Loomis 15 har röstat