Recension av Kärlekens slöja

Ã…r: 2006
20/2 2007
Recenserad av Loomis
D
et här är tredje gången Somerset Maughams bok blir filmatiserad, första gången var för drygt 70 år sedan med Greta Garbo i huvudrollen. Idag är det Naomi Watts och Edward Norton som får agera det nygifta paret som tidigt stöter på problem. Regisserar gör John Curran vars senaste alster var relationsdramat "We Don´t Live here Anymore" från 2004, också den med en otrogen Naomi Watts i en av rollerna.

Kitty (Watts) gifter sig tidigt med den stilige medelklassforskaren Walter (Norton) - Där har kärleken inte stått i centrum av giftermålet, i alla fall inte från Kittys sida. Snart börjar Kitty inleda en affär med en annan man, vilket också Walter listar ut. Därför tvingar han henne att följa med till en kinesisk by som lider av en koleraepidemi, om inte så begär han skilsmässa. Så tvingad beger hon sig till ett ställe där den enskildes resa får liten betydelse i det större sammanhanget, och kanske finns det där i all misär hopp om att finna sig själv och försoning.

"Painted Veil" har en styrka få filmer förunnat och det är ett intressant kvinnoporträtt. Inte så mycket Naomi Watts förtjänst även om hon gör sitt jobb utan anmärkning. Men Kitty som karaktär, hennes känslor och den resa hon tar är gripande och intressant. Därför känns det extra tråkigt att filmen ger ett så likgiltigt intryck i övigt.

Det övergripande intrycket blir en ganska tafatt berättelse som visserligen är långt ifrån dålig men som heller inte lyckas med konsten att gripa tag om sin åskådare. Största orsaken till det är att man lägger fokus på fel ställen. De chanser som finns för att bygga upp en intressant kärlekshistoria får istället lämna plats åt att skildra koleran och dess effekt. Balansen där emellan fungerar riktigt dåligt och man har svårt att finna någon riktig fungerande harmoni i sin berättelse. Det blir lite här, lite där men inget som får en att vilja djupdyka ner i handlingen. För en bra historia finns men av någon anledning (antagligen för att vilja få med stora delar av boken) finner man som åskådare ett motstånd när man försöker tränga genom ytan.

För första gången känns Edward Norton fel, hans karaktär sätts i andrahand efter kvinnoporträttet och den tystlåtna forskarrollen fungerar inte alls för den vanligen felfria Norton. Mest beror det på att allt krut lagts på Watts karaktär och trots intressanta karaktärsdrag kommer hans Walter Fane aldrig till sin rätt. Även birollerna bjuder på intressanta karaktärsdrag men trots duktiga skådespelare underanvänder man sig av dom, speciellt får underskattade Liev Schreiber alldeles för lite plats.

"Painted Veil" blir trots fina förutsättningar inte mer än en vacker och lätt engagerande film som bjuder på fint Golden Globe- vinnande soundtrack och ett intressant kvinnoporträtt. Men i sin helhet är det så ljummet och vagt berättat att den fina grundhistorien försvinner in i ett likgiltigt dunkel och betyget blir därför mycket svagt.

fionka 3 har röstat
Loomis 3 har röstat