Recension av Parfymen: Berättelsen om en mördare

År: 2006
4/1 2007
Recenserad av Loomis
D
et har länge sagts att Patrick Süskinds bästsäljande bok skulle vara omöjlig att föra vidare till vita duken. Och även om regissörer som bland andra Ridley Scott, Tim Burton och Stanley Kubrick varit och nosat på projektet så har upphovsmannen aldrig varit intresserad av att sälja rättigheterna. Men allt har ett pris, så även Patrick och efter att ha blivit erbjuden i runda slängar 10 miljoner Euro så kunde inte ens han stå emot. Att ro Tysklands genom tidernas dyraste filmprojekt i land fick Tom Tykwer (”Spring Lola”) axla.

Det är 1700-talets Paris och Grenouille (Whishaw) föds in i en värld full av stank där han därför under tidiga år utvecklar ett enormt luktsinne. Allt han lever för är dofter och hans kunskap utvecklas ännu mer då han blir lärling hos den respektabla parfymtillverkaren Baldini (Hoffman). Hans besatthet att nå den perfekta parfymen leder honom in på en mörk väg där mord är oundvikligt.

Det ska först sägas att jag aldrig läst boken (än mer genant, hört talats om den) vilket i och för sig gav mig bästa möjliga förutsättning inför filmen. Inga förväntningar som kunde förstöra min egen uppfattning som oftast sker vid att se något man innan läst. Det börjar också bra, Tykwer sätter sin prägel och filmens lätt bisarra inledning ger mersmak. Det han lyckas bäst med är att han tidigt plockar bort rädslan av att oslagbara dofter enbart kan skildras med ord och visar med ett tydligt och fyndigt bildspråk att man kan uppnå det mesta, även förmedla en doft bildligt.

Så långt är allt okej, problemet är bara att efter 30 minuter blir filmen så förbannat tråkig. Jakten på den perfekta parfymen låter inte speciellt spännande och det är det inte heller. Huvudkaraktären Grenouille blir en tämligen ointressant person att följa då hans karaktärsdrag inte direkt är charmerande och där hans signum är likt en superhjälte kunna urskilja dofter på mils avstånd, vilket är intressant en kvart. Inte i två timmar.
Förutom Dustin Hoffman så finns det inte mycket av intresse alls för karaktärerna, och det är också bara han som levererar någon form av energi som går igenom dimman av dofter och ut till publiken.

Tykwer imponerar inte lika starkt som tidigare och jag är inte helt säker på att han var det rätta valet, även om hans skicklighet är odiskutabel. För den här typen av visuell kraft som behövs och där det lite skruvade ska komma helt till sin rätt hade jag hellre sett Jean-Pierre Jeunet styra rodret. För vad Tykwer enbart lyckas med är att ge en snygg yta, och det finns inget att erbjuda under den, varken i historien eller hos karaktärerna.

Jag minns att det för en massa år sedan släpptes en porrfilm som levererades med ett doftkort (fråga mig inte…) där man under filmens gång fick skrapa på kommando för att uppleva doften som upplevdes på filmen. Kanske man skulle ha lånat den idén i ”Parfymen” för att i alla fall kunna engagera sin publik något mer än vad historien gör.

Det här är den parfymen på hyllan som har dom dyraste ingredienserna och den finaste förpackningen men när doften slutligen når näsan blir man varken förförd eller speciellt intresserad. Har man läst boken är det säkert intressant men för mig började det lovande men där intresset snart försvann och likt en dålig lukt kände jag inget behov att jaga ikapp det.

Nemralis 20 har röstat
pufred 15 har röstat