Recension av 12 Edsvurna Män

År: 1957
3/4 2007
Recenserad av Priceguy
E
n artonåring står åtalad för att ha huggit ihjäl sin far med en kniv. Bevisen är överväldigande: två ögonvittnen, den mycket ovanliga kniven har dokumenterat tillhört artonåringen, artonåringens alibi faller på enkla frågor. Om han fälls kommer han att avrättas. Juryn drar sig tillbaka för att diskutera. Alla tror att det hela är en formalitet. Men när de tolv, som måste vara eniga, röstar är det en man som röstar "oskyldig".

Där börjar filmen. Resten av den utspelar sig i rummet där juryn diskuterar, och består av ett enda nittio minuter långt samtal mellan de tolv jurymedlemmarna, där den ende med avvikande mening (spelad av Henry Fonda i en fantastisk prestation) försöker övertyga de andra. Filmen utvecklar sig organiskt och verklighetstroget, flagnar kanske ibland, men visar upp den intellektuella, nästan fullständigt actionbefriade handlingen med en säkerhet som man inte längre är van att se.

Framgång eller misslyckande för en sådan här film, som utspelas helt och hållet i interaktionen mellan karaktärerna, beror på två saker: karaktärerna, och människorna som porträtterar dem. Pjäsen som filmen baseras på gjorde ett grundligt jobb i den första kategorin; vi möter tolv mycket olika och mycket väl utmejslade personligheter. På förhållandevis kort tid lär vi känna dem, lär oss deras egenheter, och förstår varför de tycker och tror som de gör. Det känns äkta.

I den andra kategorien har filmen lyckats väldigt väl. Veteraner som Henry Fonda, Martin Balsam och Joseph Sweeney gör som alltid utmärkta insatser. Bland skådespelarna jag inte kände till tidigare imponerar särskilt George Voskovec som östeuropeisk invandrare med stor stolthet över sitt nya land USA och E.G. Marshall som rationell, intelligent börsmäklare som inte är lätt att påverka.

Det här är en riktigt stor film, imponerande mycket därför att sådant som andra filmer tycker är viktigt fullständigt ignoreras. Vi ser den åtalade en enda gång, väldigt snabbt. Vi får aldrig veta om han faktiskt är skyldig. Vi vet inte ens vad jurymedlemmarna heter. I stället presenteras vi för tolv välgenomtänkta karaktärer och får se dem gnidas mot varandra i en och en halv timme, i ett nästan unikt personlighetsdrama. Tolv edsvurna män är helt enkelt en klassiker, och med rätta.

Puffie 4 har röstat
BeforeYouDie 5 har röstat